Les estafes digitals segueixen a l'auge. Cada vegada hi ha més enganys que busquen aprofitar-se de les seves víctimes d'una manera o altra per obtenir les seves dades i diners. Hi ha desenes de mètodes diferents, alguns es fan passar per empreses, altres per famosos, altres s'aprofiten de codis QR, altres t'envien paquets fraudulents... Si alguna cosa no els falta als estafadors és creativitat, però això pot ser un problema per a nosaltres, ja que tants mètodes diferents dificulten poder protegir-se dels enganys. Afortunadament, hi ha una sèrie de consells que es poden utilitzar en totes circumstàncies i, sigui quina sigui l'estafa, sempre serveixen per a reduir el risc de perdre tots els nostres estalvis o de ser víctimes d'una suplantació d'identitat.
El més important és sospitar sempre. Si rebem una gran oportunitat o, al contrari, si ens arriba un enorme problema, ens ho hem de prendre amb calma. Una de les tàctiques més típiques dels ciberdelinqüents és posar pressa, fer creure que les coses s'han de fer immediatament i no donar temps a pensar, ja que si la víctima li dedica una estona a donar-hi voltes, pot arribar a la conclusió que l'estan enganyant. Si ens arriba qualsevol missatge o trucada on ens diguin que hem de fer alguna cosa immediatament, és una mala senyal. D'altra banda, també hem de sospitar si ens demanen dades personals per missatge o trucada, ja que els bancs i altres empreses no ens demanaran aquesta mena d'informació tan important de forma tan poc vigilada, per tant, si algú ens truca i ens diu que li donem el nostre DNI, per exemple, és molt probable que no sigui de fiar.
Revisar amb atenció
Un altre element molt important és la procedència. Sempre hem de tenir en compte qui ens truca i des d'on, ja que no té cap sentit que el banc ens truqui des de Croàcia, per exemple, i revisar si són números de tarifació especial que ens cobraran fins a tres euros per cada minut de trucada. Si, en canvi, estem en una pàgina web, hem de mirar molt bé que es tracti d'un portal oficial, analitzant detingudament l'enllaç i el disseny. Les estafes acostumen a tenir faltes d'ortografia que una empresa seriosa no cometria, o URL incorrectes com Rianair.com en comptes de Ryanair.com. Si seguim aquests consells i dediquem una estoneta més a assegurar-nos que no ens trobem en un engany, és molt probable que ens salvem de l'estafa. I tant si ens deslliurem de l'engany com si hi caiem de quatre potes, sempre és una bona idea recórrer a la policia i alertar-los de l'estafa.
🔴 Has estat víctima d'una estafa relacionada amb la ciberseguretat? Explica el teu cas a ElCaso.cat! Envia un correu a redaccio@elcaso.com.