Les persones conduïm per desplaçar-nos al supermercat, al nostre lloc de treball, a visitar familiars o amics... en definitiva, les persones conduïm per viure. No obstant això, l'últim any, són molts els ciutadans que veuen com conduir suposa una despesa cada vegada més elevada i més constant, a causa de l'augment dels preus dels combustibles fòssils. Malgrat que, certament, existeixen alternatives sostenibles a la conducció, com el transport públic, aquest no ofereix, en la majoria de casos, les connexions necessàries o horaris adaptats. Per aquesta raó, són moltes les persones que es pregunten com poden estalviar combustible conduint. La Direcció General de Trànsit (DGT) respon a aquesta pregunta amb alguns trucs que ajudaran als conductors a, efectivament, estalviar mentre condueixen: afirmen que amb aquests trucs, un conductor pot arribar a estalviar 500 euros a l'any.

Els trucs de la DGT per estalviar combustible conduint

La DGT anima els conductors a apostar per la conducció eficient, que defineix com una de les millors bases per estalviar combustible, independentment del tipus de motor que tingui el nostre vehicle. La conducció eficient no només ens permetrà estalviar carburant, sinó que també reduirà les emissions del nostre cotxe i allargarà la seva vida útil, així com la de molts dels seus components.

1. Portar marxes llargues fins i tot a poca velocitat

La DGT afirma que la despesa de combustible es redueix considerablement al conduir utilitzant marxes llargues, és a dir, la quarta o la cinquena, fins i tot quan se circula a una velocitat baixa. "Els motors actuals permeten i responen bé encara que circulem en marxes llargues a molt baixes revolucions amb el motor molt folgat i consumint el mínim", escriuen els seus experts. Exposen que l'ideal seria engranar la quarta o cinquena marxa quan el cotxe assoleix els 50 km/h, i no esgotar les marxes curtes. També recomanen parar el motor cada vegada que el cotxe s'aturi, per exemple en els semàfors.

2. Anticipar-se a la carretera

Tal com exposa la Direcció General de Trànsit, entre el 30 i el 50% de la despesa de combustible depèn únicament de la manera de conduir, per la qual cosa es recomana als conductors anticipar-se a la carretera de manera que puguin adaptar la conducció a les circumstàncies del trànsit de la manera més eficient. Per exemple, en autopista, es recomana conduir a una velocitat moderada i constant, i mantenint la distància de seguretat. Als semàfors, recomana accelerar progressivament i canviar la marxa en el millor rendiment del motor. En les retencions, recomanen anar amb ull i, quan detectem que els vehicles comencen a frenar, no accelerar i deixar que el cotxe vagi perdent velocitat progressivament.

3. Optimitzar l'ús de l'aire condicionat i no obrir les finestretes en autopista

Una altra recomanació de la DGT és la de controlar l'ús de l'aire condicionat per a així optimitzar-lo, ja que aquest suposa un augment del consum d'entre el 10% i el 20%. També és recomanable no obrir les finestretes en circular a velocitats altes, perquè trenca l'aerodinàmica del vehicle i consumeix més combustible.

4. Adaptar l'equipatge al maleter del vehicle

L'equipatge, que pot suposar un gran pes afegit, és un altre factor que contribueix a trencar l'aerodinàmica del cotxe i que augmenta el seu consum de carburant. Encara que el maleter del vehicle no pot canviar-se, els usuaris poden adaptar l'equipatge a transportar la mida d'aquest. En cas que sigui massa petit, la DGT recomana recórrer "a un bagul o portaobjectes de sostre tancat i amb formes aerodinàmiques".

5. Portar els pneumàtics a una pressió adequada

Finalment, és necessari revisar de forma periòdica la pressió dels pneumàtics, i comprovar que aquests tenen la pressió adequada. Conduir amb una pressió 0,5 bars inferior a la recomanada pel fabricant, segons recull la DGT a través de RACE, pot suposar un augment del consum d'un 2% en àrees urbanes, i d'un 4% en les interurbanes. En cas de portar el cotxe carregat amb equipatge, és necessari augmentar la pressió de les rodes amb la referència del fabricant, ja que en cas de no fer-ho no només augmenta el consum del combustible, sinó també el desgast dels pneumàtics.