La Direcció General de Trànsit exerceix un ferri control a les carreteres espanyoles, especialment en apropar-se dates assenyalades o l'inici del període de vacances, en el qual milers de cotxes abandonen les ciutats en massa i creuen el país, amb tots els riscos que això suposa. Si bé les carreteres i autopistes ja estan equipades amb tota classe de radars (mòbils, invisibles, de tram...), aquest any la DGT no ha volgut escatimar i ha adquirit una sèrie de vehicles perquè cap infracció de trànsit no quedi impune durant l'operació sortida. Es tracta de vehicles convencionals que poden passar per un cotxe normal, però que, en realitat, estan equipats amb radars de velocitat.
La sinistralitat és una de les grans problemàtiques de les carreteres del país, que cada any veu com les xifres d'accidents i víctimes mortals augmenten sense parar. Una de les causes dels accidents és, precisament, la velocitat, el factor que tant la DGT com les forces de l'autoritat més pretenen controlar, sigui amb controls o radars. Ara, la DGT ha incorporat a la seva flota dos nous vehicles equipats amb radar, amb els quals recorreran les carreteres i sancionaran aquells conductors que no compleixin el límit de velocitat establert. Cal recordar que les multes per excés de velocitat poden ascendir fins als 600 euros, per la qual cosa convé respectar les normes.
La DGT incorpora dos cotxes convencionals que funcionaran com a radars camuflats
Amb la intenció d'impedir que els conductors superin el límit de velocitat, la DGT ha adquirit dos models de cotxes molt convencionals que, en cas de veure'ls circulant per l'autopista, ningú sospitaria de la seva veritable funció: ser un radar. Així doncs, la DGT suma al seu arsenal de radars el model Alfa Romeo Stelvio, així com un SEAT Exeo de color blau, el qual ja està fora del mercat. A aquests dos vehicles, si bé es desconeix quantes unitats ha encarregat la DGT, se sumen també 34 motos camuflades, amb la mateixa funció que els cotxes. Finalment, també s'incorporaran 780 radars fixos, 245 càmeres i una vintena de drons, que, de la mateixa manera, controlaran la velocitat dels automòbils. En total, es calcula que a Espanya hi ha uns 2.460 radars, entre fixos, mòbils i de semàfor.
Les multes per velocitat també poden suposar una pena de presó
Les sancions per excés de velocitat són les que més freqüentment s'interposen contra els conductors, atès l'ampli control que hi ha a les carreteres i autopistes, i veient el perill per superar la velocitat suposa per a tots els usuaris de la via. La multa mínima per superar la velocitat establerta és de 100 euros, per a aquells que en un tram de 120 km/h superin la velocitat en un màxim de 150 km/h. A partir d'allà, quan els conductors circulen a una velocitat d'entre 151 km/h i 170 km/h, la multa passa a ser de 300 euros i la pèrdua de dos punts del carnet. Circular entre 171 km/h i 180 km/h suposa una sanció econòmica de 400 euros i quatre punts, i fer-ho a un màxim de 190 km/h passa a costar 500 euros i sis punts de carnet. La multa màxima, per a tots aquells que circulin entre 191 km/h i 200 km/h (o més) és de 600 euros i sis punts, si bé aquest delicte també pot ser sancionat per la via penal i suposar una condemna de presó.