Una simple trucada ho pot canviar tot. Cada any, milers de persones són víctimes d'estafes telefòniques que comencen amb una veu amable i acaben amb els estalvis d'una vida desapareguts. Darrere d'aquestes operacions hi ha xarxes organitzades que actuen des de call centers repartits per tot el món i que, segons investigacions recents, mouen milions d'euros al mes. El mecanisme és senzill però efectiu. Els estafadors contacten amb possibles víctimes fent-se passar per treballadors d'entitats bancàries, empreses d'inversió o serveis de confiança. Amb un to professional i dades personals prèviament obtingudes, aconsegueixen generar una falsa sensació de seguretat. Sovint ofereixen inversions en criptomonedes, borses o productes financers que prometen beneficis ràpids. 

Quan la víctima hi confia i ingressa una primera quantitat, rep correus o pantalles falses on veu suposats guanys. Això serveix per reforçar la credibilitat del frau i empènyer-la a invertir més diners. Però quan intenta recuperar-los, comencen les excuses: problemes tècnics, tràmits pendents o impostos ficticis que cal pagar abans de retirar els beneficis. És en aquest punt quan l'engranatge de la pressió psicològica entra en joc. 

Programa Salvados 

Alguns testimonis han explicat al programa Salvados, de La 6, que els trucaven diàriament per insistir que continuessin invertint. Altres, van arribar a ser insultats o amenaçats quan van començar a sospitar. Quan ja no queda res per treure, els estafadors simplement bloquegen el número de la víctima i desapareixen. Un home que va ser estafador, entrevistat per Gonzo, el presentador de Salvados, ha reconegut haver guanyat "una quantitat semblant a un milió d'euros en un any", mentre que els caps dels call centers podien arribar als 120.000 euros mensuals. Tot això, a costa de persones que, confiades, creien trobar una oportunitat per millorar la seva situació econòmica. 

L'avís dels Mossos 

Els Mossos d'Esquadra han alertat en més d'una ocasió que aquestes organitzacions criminals utilitzen tècniques de manipulació emocional molt sofisticades. Juguen amb la necessitat, la il·lusió i la por de perdre diners. Les víctimes, a més de quedar-se sense estalvis, sovint pateixen ansietat, depressió o vergonya per haver caigut en l'engany. A més, perseguir aquests tipus de delictes és molt complicat, ja que els estafadors actuen des de països on la legislació és més laxa o simplement inexistent. Tot i això, la recomanació principal de la policia és clara: no confiar mai en ofertes que arribin per telèfon o correu electrònic, ni facilitar dades personals o bancàries sense verificar-ne abans l'origen. 

🔴 Has estat víctima d'una estafa relacionada amb la ciberseguretat? Explica el teu cas a ElCaso.cat! Envia un correu a redaccio@elcaso.com.