La plataforma LinkedIn és una de les més populars a l'hora de buscar feina o compartir experiències laborals i, tot i que fins ara semblava segura, els ciberdelinqüents també han trobat la manera d'orquestrar grans estafes amb les quals no només fan perdre els diners a les víctimes, sinó que també les humilien. És el que li ha passat a una jove estatunidenca, que ha decidit compartir la seva experiència a través de TikTok per tal de conscienciar a la resta d'usuaris i, així, intentar evitar que més persones caiguin en el parany de la mateixa manera que va fer-ho ella, ja que es tracta d'una estafa extremadament calculada i pensada al detall.
La víctima va apuntar-se a una oferta laboral i va superar tots els processos de selecció, però era una estafa
Tal com relata la víctima, una noia anomenada Callie Heim, tot va començar en veure una oferta de feina d'una coneguda empresa estatunidenca a la plataforma LinkedIn. Es tractava d'una oferta que semblava "totalment legítima" a ulls de la Callie i que encaixava perfectament amb el seu perfil, de manera que va apuntar-s'hi a través de la plataforma. Com en tots els processos de selecció, passats un dies va rebre un correu electrònic, que suposadament enviava una persona del departament de RRHH de l'empresa, dient-li que volien que continués amb el procés d'entrevistes. El suposat seleccionador va demanar a la Callie que es descarregués una aplicació de missatgeria instantània anomenada Wire, per tal de realitzar l'entrevista a través d'aquell canal: "Em vaig descarregar l'aplicació i vam començar l'entrevista. Em van fer diverses preguntes, no només personals, sinó també específiques de màrqueting", relata la noia al seu compte de TikTok, demostrant així que l'estafa estava pensada completament al detall.
Els estafadors van dir-li que havia estat seleccionada, però un detall va fer que la víctima comencés a sospitar
Després d'un enrevessat procés d'entrevistes, el suposat seleccionador de l'empresa va contactar la Callie per dir-li que havia estat seleccionada. Ella, com a futura nova treballadora, va enviar tota la seva documentació (menys el número de la Seguretat Social): el permís de conduir, dades bancàries... per tal que poguessin elaborar el contracte, tal com succeeix en totes les ofertes de feina.
Un cop fet tot això, van començar a explicar-li les condicions del seu nou lloc de feina: treball en remot des de casa, un bon sou, un portàtil de feina, un mòbil i una impressora, entre d'altres. Però un detall va fer que, pocs dies després, la noia comencés a sospitar: els seleccionadors van tornar a esmentar el portàtil, explicant a la jove que havia de comprar l'ordinador a través d'una web que ells mateixos li indicaven i que, un cop efectuada la compra, li efectuarien el reemborsament del treball. La noia, tot i sospitar, assegura estar "tan emocionada amb la nova feina" que va accedir, però va trigar uns dies a voler comprar l'ordinador. Abans de fer-ho, va parlar amb el seu nòvio, que casualment treballa en el camp de la ciberseguretat; va ser ell qui, destrossant totes les il·lusions de la noia, va comunicar-li que havia estat víctima d'una estafa.
"La majoria de les vegades, la víctima és algú a qui ofereixen una feina a distància. Se li ofereix la feina i després se li demana que compri un ordinador i un mòbil a través d'una web configurada per l'estafador sota la promesa que se li reemborsarà quan s'incorpori a l'empresa. La realitat és que no hi ha feina, l'entrevistat mai rep el portàtil o el mòbil. L'estafador cobra els diners i tanca el compte de Wire", explica la noia, afegint que, tot i que no van arribar a estafar-la econòmicament "sí que van estafar-me emocionalment. Va ser una experiència alliçonadora i humiliant".