La Policia Nacional ha detectat en les últimes setmanes un increment d’estafes en què els delinqüents suplanten la identitat de l’entitat bancària de la víctima. En tots els casos, se segueix el mateix ‘modus operandi’. Les víctimes reben una trucada de telèfon d’algú que s’identifica com un treballador del banc del qual són clients i els comunica que han tingut un error de seguretat i que, per solucionar-ho, han de seguir les passes que els indicarà.
Aquestes passes consisteixen a descarregar-se al telèfon mòbil una suposada aplicació de l’entitat bancària on han de posar uns codis que, en realitat, estan permetent als delinqüents accedir als comptes corrents de les víctimes per a poder sostreure tots els seus diners. Es tracta del conegut mètode ‘Spoofing’, en què els estafadors es fan passar pel banc dels estafats i així aconsegueixen que els aportin les seves dades bancàries.
Aquestes estafes són cada vegada més difícils de detectar
Els estafadors cada vegada treballen més aquests fraus perquè siguin més creïbles. Així doncs, quan truquen a les seves víctimes, a la pantalla del telèfon mòbil hi apareix el nom de l’entitat bancària on tenen els diners i, per això, no s'adonen que en realitat és una estafa i segueixen les indicacions que els donen. Últimament, les víctimes d’aquests delictes se centren a la Regió de Múrcia, però fa unes setmanes van ser els clients d’Unicaja els objectius dels estafadors.
Des de la Policia Nacional han volgut donar uns consells per a no caure en aquestes estafes. Per exemple, davant qualsevol comunicació d’aquests tipus, es recomana no donar cap dada personal ni bancària i contactar immediatament amb la nostra entitat bancària de referència a través del seu número de telèfon habitual. S'ha de recordar que els bancs no requeriran mai dades de les targetes de clients, personals, claus o contrasenyes respectives a la banca digital a través d’una trucada telefònica.