Nova estafa per mòbil: el call spoofing o maquillatge telefònic. Aquest tipus de robatori virtual ha registrat diverses denúncies, especialment de clients de la banca online del portal d'Unicaja, als quals presumptament se'ls hauria anul·lat l'entrada aquest.  Les víctimes reben una trucada des d'un número mòbil que els alerta d'una intromissió al seu compte bancari, per, poc després, demanar-los les claus d'accés. Allà ja comença tota l'estafa en la seva plenitud, amb les contrasenyes i el nom d'usuari poden realitzar transferències de diferent import per aconseguir els diners que qualsevol persona té estalviats al banc. Per això mateix la Policia Nacional ha explicat que les trucades no són emeses des d'Unicaja, ni tampoc des d'alguna de les empreses col·laboradores d'aquesta. Per tot això, han demanat precaució i cura a l'hora de donar o facilitar dades personals que posin en risc els diners que cadascú pot tenir a l'entitat.

Estafes similars: SMS i correu electrònic

En el temps en el qual ens trobem, les estafes poden ser de diferent índole. De fet, el call spoofing o maquillatge telefònic no deixa de ser una derivada del contacte per SMS, on un enllaç redirecciona a una pàgina on posar les claus personals, o per correu electrònic amb un modus operandi similar. Tanmateix, la trucada per mòbil és més inusual. És aquest fet, precisament, el que fa dubtar a moltes persones que, en molts casos, acaben cedint i per por a un hacking informàtic del seu compte brinden als autors d'aquest robatori virtual nom d'usuari i contrasenya.

La Policia Nacional, davant d'aquest nou mètode, recomana no facilitar mai cap dada reservada i, en el cas de pensar que pot ser una estafa, contactar immediatament amb l'entitat bancària de referència. A més, demanen presentar denúncia, segons el cas. S'ha de recordar que els bancs o les caixes d'estalvis (en vies de desaparició, sinó desaparegudes ja) no requeriran mai dades de les targetes de clients, personals, claus o contrasenyes respectives a la banca digital. Com a mínim oralment o per escrit en l'entorn virtual. Així ho ha asseverat també la gran perjudicada, Unicaja, que ha recordat que mai es posa en contacte amb els clients per demanar informació confidencial. És a dir, ara neix un nou risc per perdre els calers que tenim al banc, ja no és només un enllaç fraudulent d'un SMS o correu electrònic, sinó també mitjançant una conversa telefònica. Un mètode més tradicional que s'ha introduït en l'era digital.