Fa 27 anys, el 23 de juliol de 1994, s'estrenava Bricomanía, un programa de bricolatge que acabaria sent un fenomen televisiu nacional. Kristian Pielhoff i Iñigo Segurola, juntament amb consells de María José Lavia, es van colar a les pantalles de tot un país que va quedar captivat davant de la simpatia del seu repartiment i dels útils trucs per al dia a dia que oferien.
Així va ser el primer capítol de 'Bricomanía'
Aquell estiu de 1994, cap dels membres del petit projecte de la productora Bainet, propietat de Karlos Arguiñano i que també està a càrrec del seu programa, no s'imaginava que estaven plantant la llavor d'un èxit que va durar més de vint anys.
El primer capítol mostra a un Kristian Pielhoff amb un look totalment dels anys 90 -peto verd i camisa lila- que explica els bàsics per als més principiants del bricolatge. Primer mostra una sèrie d'eines bàsiques amb què treballar: martells, tenalles, tornavisos, claus angleses i llimes com a carta de presentació.
La primera aparició de Kristian Pielhoff
Un Pielhoff de 33 anys amb un talent i simpatia natural explica amb el seu especial accent basc com conformar la nostra pròpia caixa d'eines. Després de la iniciació, arriba l'hora de la iniciació en electricitat, amb la fabricació d'un allargador casolà.
Després de deu minuts de pura bricomania, el presentador dona pas a María José Lavía, a càrrec de l'espai de pintura. En aquesta secció queda patent el model publicitari del programa, en el qual les marques cedien els seus productes per utilitzar-los en directe amb la condició de sortir en pantalla i promocionar el seu nom.
Sense Iñigo Segurola com a jardiner
Amb uns consells per pintar diferents superfícies i que quedin bé, es dona per finalitzat el programa, en el qual encara no surt Iñigo Segurola i no existeix la secció de jardineria que el catapultaria a la fama.
Aquest programa de juliol del 94 seria el primer de moltíssims: la producció va cessar la seva emissió l'any passat, el desembre de 2020, després de mil capítols emesos i 26 anys d'emissió ininterrompuda.
Tanmateix, com la gran majoria de fenòmens televisius, el declivi ha estat molt dur: el mateix Kristian Pielhoff confessava en una entrevista que, després de gairebé trenta anys de la seva vida davant les càmeres ensenyant tota mena de construccions i donant briconsejos, el rei de les eines televisives s'ha hagut de reinventar per sobreviure fora dels platós.
Amb prou feines sobreviu en YouTube
Segons explicava el basc d'ascendència alemanya, que ja té 60 anys, ara el projecte de Bricomanía segueix en YouTube amb prou feines. Un petit equip intenta mantenir a la superfície la idea amb vídeos setmanals que surten cada dijous a les sis de la tarda i que duren menys de mitja hora.
"No veiem gaire llum. Tot va a tota hòstia, tot canvia. Estem intentant donar-li la volta i a veure si algú ens dona un toc i reprenem el tema", admetia en l'entrevista, en la qual també assegura que ho fa "Per tenir el cap fora de l'aigua" en plena època de streamers i youtubers.
La nova vida de Pielhoff i Segurola
El format, malgrat tenir el mateix objectiu, és una mica diferent: en lloc d'elaboracions més complexes, Pielhoff protagonitza peces molt més senzilles, com tutorials per purgar els radiadors ara que arriba el fred, canviar aixetes o arreglar cadires i fabricar tauletes i altres mobles.
D'altra banda, el jardiner del programa, Iñigo Segurola, que apareixeria més tard i que es va desvincular fa anys, es dedica ara de ple a la seva passió, que ha seguit allunyat de les càmeres: el paisatgisme.