Cada vegada són més les operacions fraudulentes que els delinqüents realitzen amb les dades de les teves targetes bancàries. La duplicació de targeta, robatori o extraviament són les principals causes perquè es produeixi aquest ús fraudulent. Tanmateix, a vegades, som els mateixos usuaris els que els ho posem fàcil als lladres, sobretot a causa del gran augment de compres online en pàgines que no sabem que són falses, ja que tenen l'aparença de ser webs originals, i facilitem lliurement les nostres dades personals. En aquest tipus d'estafes, no es rep el producte i els delinqüents s'apoderen de les dades bancàries que hem posat a la seva disposició inconscientment per continuar gastant.

El banc no sempre està obligat a tornar-nos tots els diners

Malgrat que la regla general és que tots els bancs tenen l'obligació de tornar-nos els diners davant d'un robatori o ús fraudulent, hi ha excepcions. Si perdem o ens roben la targeta i la utilitzen sense el nostre consentiment, som responsables dels primers 50 euros que es gastin fins al moment que comuniquem a l'entitat el robatori i sol·licitem la cancel·lació de la targeta. Per exemple, si la quantitat que ens han robat són 300 euros, abans de cancel·lar la targeta, el banc haurà de tornar-nos 250 euros, però en cas que els lladres facin alguna operació després d'alertar sobre la pèrdua de la targeta, l'entitat bancària està obligada a tornar-nos la totalitat.

"Vol còpia?" Sempre, sí

Però, què passa si ens carreguen una quantitat que no és correcta, sigui per error o per frau? Segons adverteix el Banc d'Espanya, que és el banc central nacional i el supervisor del sistema bancari espanyol, quan una persona fa una compra mitjançant la targeta, és essencial que comprovi sempre després si la quantitat retirada és la correcta. Primer de tot cal fixar-nos a la pantalla del terminal de punt de venda abans d'apropar la targeta per pagar. Però, si no ho recordem, el Banc d'Espanya recomana sempre, en qualsevol dels casos, respondre '' a la típica pregunta que a tots ens posa nerviosos: "Vol còpia?". Aquest simple fet ens permetrà assegurar-nos que l'import del càrrec que apareix al tiquet és el correcte.

La 'còpia' és el resguard que recull els detalls del pagament que acabem d'efectuar. El Banc d'Espanya assenyala que és convenient assegurar-se que t'han cobrat la quantitat adequada abans d'apropar la targeta o el mòbil per pagar. I demanar la còpia posteriorment, per si calgués reclamar alguna cosa. A més, avui dia és més important que mai a causa de la poca seguretat dels mètodes de pagament actuals, com el contactless i pagament amb el mòbil, que no sol·liciten posar el PIN si l'import és menor de 50 euros.