L'helicòpter amb radar Pegasus de la Direcció General de Trànsit (DGT) és un dels aparells més eficaços per multar infraccions a les carreteres des de l'aire, però fa uns anys li va sortir un competidor. El Servei Català de Trànsit (SCT) va anunciar a finals del 2018 que anava a estrenar una aeronau amb més capacitat encara que el famós de l'organisme espanyol. Però, per què és més eficaç i com és aquest helicòpter?

L'helicòpter pot enxampar infractors volant a més velocitat

L'homòloga catalana de la DGT va anunciar que el posaria a volar a principis de 2019, d'això ja fa uns anys. Però tot i que Trànsit va ser dels primers a utilitzar-lo per aquest tipus de sancions, ja va entrar en funcionament l'any 2017, acumulant gairebé 400 vols als quals va realitzar unes 2.400 denúncies per infraccions viàries. Però des d'aquell moment estava guardat, fins que Audax Helicópteros s'ha fet càrrec de la licitació del servei per el SCT.

El radar d'aquest helicòpter té un rang de visió de dos quilòmetres quadrats i pot fer la fotografia sancionadora a velocitats molts superiors a les que qualsevol cotxe amb un radar mòbil podria realitzar. De fet, de mitjana pot multar volant a uns 150 quilòmetres per hora. Això ho fa de manera similar al Pegasus de la DGT, però amb petites diferències. Dins de l'aeronau viatgen tres persones: el pilot, un copilot i l'operari pel radar.

Pot controlar la velocitat del vehicle per tram

Però, on és la diferència amb el Pegasus? Doncs que l'operador pot vigilar el comportament d'un vehicle concret a la carretera. És a dir, el pot gravar i registrar-lo, però a més controlar la velocitat per tram, una qüestió que fins ara era exclusiva dels aparells fixos. I, a més, el manteniment d'aquest helicòpter és més assequible que el de la DGT, segons va explicar Jan Peña a motorpasion, atès que el làser del Pegasus ha de passar un manteniment després d'un determinat nombre de captacions i només es pot associar a un tipus concret de càmera.