Nadal està cada cop més a prop, i la gent previsora ja haurà encarregat els regals perquè arribin amb temps i no tenir imprevistos ni haver de passar tardes aclaparadores dins de botigues plenes de gent els dies previs a les festes. Però, encara que pensem que està tot controlat, hem d'anar amb molt de compte, ja que aquestes dates són de les preferides dels estafadors, que s'inventen qualsevol ardit per fer-se amb els nostres diners. 

El darrer d'aquests enganys és una forma de smishing. En essència, es tracta de suplantar una empresa o plataforma de certa confiança, com el banc, alguna botiga, Correus, etc., amb l'objectiu d'obtenir informació personal o financera per a robar-nos o dur a terme nous fraus fent-se passar per nosaltres. El smishing que hem de vigilar aquests dies es fa passar per una companyia de paqueteria que informa sobre un problema amb les dades del destinatari, en concret, l'absència del número del carrer on s'hauria de lliurar l'enviament. 

Un fals paquet en espera 

"El seu paquet ha estat posat en espera pel fet que falta un número de carrer al paquet. Si us plau, actualitzi la informació d'entrega". Aquest missatge de text, en format SMS i seguit d'un enllaç sospitós, és el que envien en massa els lladres i estafadors, aprofitant-se de l'elevada probabilitat que, per les dates que són, algú hagi fet una comanda per internet i estigui esperant un paquet real. L'enllaç que adjunten està escurçat, la fiabilitat dels quals és més que dubtosa. 

El missatge fraudulent contindrà faltes d'ortografia i enllaços escurçats. 

És molt important no accedir a aquest enllaç; si tenim qualsevol dubte respecte a l'estat d'entrega d'un paquet que estiguem esperant, és millor trucar directament a l'empresa de missatgeria que ha de fer l'entrega. Sí, per un descuit, hem clicat el link, però no hem introduït les nostres dades, podem fer marxa enrere i esborrar directament l'SMS. Per contra, si hem donat la nostra informació personal, haurem de trucar immediatament al nostre banc per demanar que cancel·lin la nostra targeta per evitar recàrrecs fraudulents, i informar-los que la nostra identitat podria ser suplantada. 

També podem fer captures de pantalla per poder adjuntar-les amb la denúncia policial; si hi ha hagut algun moviment il·legal al nostre compte bancari, podem també adjuntar els rebuts perquè els agents tinguin totes les proves possibles a la seva disposició. 

Podem detectar fàcilment l'autenticitat d'un missatge d'aquest tipus fixant-nos en faltes d'ortografia i redacció, així com en els enllaços, que no fan servir els URL originals de les empreses o entitats que pretenen suplantar.