Bizum és una aplicació mòbil molt estesa, que ja supera els 14 milions d'usuaris. Els nous sistemes de pagament instantanis entre particulars, tipus Bizum -amb el mòbil-, ens faciliten la vida, sí. En tres segons pots saldar els teus deutes i ingressar quantitats mitjanes a qualsevol.
No obstant això, durant els últims temps s'han multiplicat les denúncies per aquesta modalitat d'estafa. En la mesura que és millor prevenir que curar, aquí va una advertència sobre el seu possible ús fraudulent.
Immediatesa vs estafa
Quan la quantitat és petita o la persona a qui se li passen diners és habitual, hi ha bancs que no sol·liciten cap nombre secret extra. Sí en grans quantitats. La quantitat màxima que es pot enviar al dia és de 1.000 euros, però es pot rebre fins a 2.000 euros.
La clau de l'èxit de Bizum està en la immediatesa i la senzillesa dels pagaments, en tan sols tres segons. Però precisament la rapidesa en els enviaments de diners i les petites quantitats han fet de Bizum un blanc fàcil i ara s'ha vist embolicat en diferents modalitats d'estafa.
Modus operandi: estafa Bizum
Una de les modalitats més esteses d'estafa, denunciada aquesta mateixa setmana en la Direcció Superior de La Rioja, és el procediment mitjançant el qual un suposat comprador, en aquest cas d'un vehicle, es posa en contacte amb el venedor del mateix, manifestant-li l'interès en la seva compra, indicant-li que li pagaria en "concepte de reserva" la quantitat de 400 euros a través de l'aplicació Bizum. El venedor, naturalment, accepta el procediment. Ara bé, el presumpte comprador, en comptes de realitzar el pagament, envia una sol·licitud de diners amb l'objectiu que la seva víctima sigui qui enviï l'esmentat import, transferint la quantitat de 400 euros al comprador. Si et passa una situació similar, el teu cotxe no està en venda per al "comprador" interessat.
Posteriorment el venedor, en adonar-se de l'error, intenta contactar amb el comprador i aquest no dona senyals de vida.
Estafa des de la 'companyia de telèfon'
Un altre dels exemples més estès és que les víctimes reben una trucada de telèfon des de la seva companyia telefònica (suposadament) per rebaixar-los la factura o oferir-los regals. Un clàssic.
Si acceptaven l'oferta, han de facilitar els seus comptes bancaris o targetes. Després els estafadors associen aquestes targetes o comptes a Bizum. Com es necessita un número PIN per fer les operacions ha d'aconseguir que les víctimes l'hi facilitin de manera inconscient, creient que és un codi per activar l'oferta de l'operadora. Una vegada que disposen del número de telèfon, compte o targeta i el PIN, es realitzen les transferències.
Els estafadors persuadeixen els clients perquè se'ls faciliti les seves credencials bancàries, "abusant de la seva bona fe". I amb elles, posteriorment, operen en nom seu, fent transferències des dels seus comptes o amb Bizum segons el cas.
Recomanacions per combatre els estafadors
Aquí van certes recomanacions perquè els criminals no t'enganyin.
Primer, si s'han facilitat dades bancàries s'ha de contactar directament amb el banc perquè bloquegin el teu compte i evitar càrrecs addicionals.
Segon, vigilar regularment quina informació existeix a Internet sobre un mateix per detectar si les dades privades podrien ser utilitzades sense consentiment.
Tercer, si has instal·lat algun programa per indicació del presumpte operador, és aconsellable desinstal·lar-lo i avaluar que realment no existeix cap risc.
Quart, denúncia a la comissaria més propera.