Amazon enganya amb els seus comentaris de suposats clients sobre alguns dels seus productes. És una estafa i ara s’ha descobert. Quan una persona vol comprar algun objecte d’electrònica per internet -com quan busques restaurant o hotels- les ressenyes que altres usuaris han publicat a internet són claus per escollir. Aquesta intel·ligència col·lectiva, si és real, és molt valuosa. Els comentaris, quan són honestos, ens poden ajudar a escollir productes, anar a un restaurant o allotjar-nos a un hotel. No és el primer cop que es pot arribar a saber que aquests comentaris són falsejats pels propietaris dels establiments per aconseguir més clients, però és el primer cop que l’estafa es descobreix en un dels productes top vendes d’Amazon. Segons han descobert La Vanguardia, un dels 25 productes d’electrònica més venuts, un disc dur extern de 64 GB de memòria, no funciona com hauria de funcionar si bé té desenes de comentaris positius per part de, presumptament, compradors. Tot és mentida.

L’estafa és fàcil d’entendre. Les empreses que comercialitzen aquests productes infecten els portals de venda de comentaris positius per fer la bola de neu més grossa i que es facin més vendes d’aquests productes, que molts cops no ofereixen les qualitats que anuncien i que els compradors asseguren que han pogut provar. Alhora, com que les ressenyes es valoren, normalment, de 0 a 5, si es van acumulant ressenyes, la nota final del producte és bona, si bé els usuaris no s’acaben llegint les ressenyes. 

Ressenyes falses per provocar més compres

Algunes d’aquestes ressenyes, per exemple, en un disc dur venut a Amazon, són d’un altre producte, d’uns bolígrafs de colors. Queden dissimulades entre moltes altres ressenyes, que els potencials compradors no veuen, però sí que donen una imatge de producte de qualitat, en veure que tenen moltes ressenyes i que la majoria són positives, animant la venda. Generant més diners pels productors i també per la plataforma que l’ha posat a la venda. El producte, però, no funciona bé. En pocs dies deixa de funcionar i ni de lluny compleix amb les prestacions que s’havien anunciat en la venda.

Amazon ja ha retirat alguns dels productes que contenien aquests comentaris positius, però que no funcionaven, si bé encara n’hi ha molts de penjats i a la venda. Aquesta estafa, que potser no té cap translació al Codi Penal, i és fàcilment desvinculable dels propietaris de les plataformes, que poden negar tenir-hi res a veure, tot i que en són els més beneficiats, és molt freqüent en aquest tipus de botigues en línia, fins i tot botigues de prestigi com Amazon o Aliexpres.

En altres investigacions fetes pel mateix diari s’assegura que aquestes ressenyes positives es poden comprar en blocs a ciberdelinqüents per Telegram per quantitats mínimes de diners. I mentrestant, tothom hi guanya -els que venen els comentaris, la botiga i els productors-, tothom, menys els usuaris que compren productes que no funcionen i acaben estafats. La majoria dels delictes denunciats actualment són estafes en l’entorn digital.