Diversos usuaris de TikTok han mostrat als seus perfils suposats missatges amagats a les etiquetes de la roba, normalment procedent de botigues minoristes de roba que treballen des de la Xina. Les persones mostren en el vídeo algunes etiquetes dels seus productes i assenyalen com, en algunes, es pot llegir "Ajuda" o "Tinc mal de dents", obrint de nou el debat sobre les condicions laborals que tenen els treballadors de les marques de moda ràpida. Les marques afectades han desmentit els rumors, però són molts els usuaris que no creuen la seva versió i exigeixen saber la veritat sobre els treballadors d'aquestes grans empreses.

Les empreses de la indústria de la moda que pertanyen al fast fashion o moda ràpida són conegudes per la seva rapidesa a l'hora de fabricar roba, crear tendències i fomentar el consumisme oferint les peces a breus tan baixos que els consumidors no poden resistir-se. No obstant això, també són conegudes per ser un model molt contaminant i per oferir als seus treballadors unes condicions laborals pèssimes. Així i tot, continuen sent les botigues capdavanteres pel que fa al volum de vendes. Ara, però, són molts els consumidors que estan replantejant-se el seu model de consum, a causa de diversos vídeos virals que mostren suposats missatges de socors escrits pels treballadors d'aquestes empreses. 

Un vídeo de TikTok viral va encendre el debat

Tot va començar fa poc d'una setmana, quan una usuària de TikTok anomenada @mattessss va publicar un vídeo en el qual recollia una sèrie d'imatges. A les imatges es podien llegir diversos missatges demanant ajuda escrits als paquets, a les bosses i fins i tot a les etiquetes. La usuària acusava directament a la marca Shein d'explotació infantil, i l'empresa va contactar amb ella demanant que els enviés un missatge per tal d'esclarir els fets, ja que en el seu vídeo hi havia "informació enganyosa". Ella va respondre públicament amb un altre vídeo on exigia que el gegant minorista de roba expliqués la veritat sobre els seus treballadors. El vídeo ràpidament s'ha fet viral, i acumula més de mig milió de visualitzacions. Algunes de les imatges publicades en aquest vídeo han quedat desmentides, però per a moltes altres encara no hi ha explicació. 

En resposta al vídeo d'aquesta usuària, molts usuaris han començat a buscar suposats missatges d'ajuda als seus paquets i a les etiquetes de la roba. Així, fa només tres dies, una usuària anomenada @laritzaarcos publicava que estava consternada davant el descobriment que havia fet. La usuària havia trobat un d'aquests missatges amagats a l'etiqueta d'un banyador, i apuntava que no n'havia trobat cap més, tot i haver comprat bastants ítems. A l'etiqueta, pot llegir-se entre les línies on s'indica com netejar la peça de roba "necessito la teva ajuda". El seu vídeo acumula ja més de sis milions de visualitzacions. Finalment, altres usuaris publicaven a xarxes socials com ara Twitter o Instagram que a les etiquetes de la seva roba podien llegir-se missatges com ara "Ajuda'm" o "Tinc mal de queixal". 

Molts usuaris han publicat a les xarxes socials imatges de les etiquetes de la seva roba procedent de la Xina. A les etiquetes poden llegir-se els suposats missatges que els treballadors amaguen demanant ajuda per les pèssimes condicions laborals en què treballen. / Twitter
El missatge suposadament ocult en l'etiqueta que la usuària de TikTok @laritzaarcos va trobar al banyador que havia comprat / TikTok

Els usuaris dubten de tot i les marques no es pronuncien

Molts usuaris, que no publicaven imatges, comentaven els vídeos explicant que també havien descobert missatges semblants i que, tot i haver consumit anteriorment, no pensaven tornar a comprar. Molts altres assenyalaven que, en el cas de la segona imatge, la frase "need your help" forma part de les instruccions pel correcte manteniment de la roba, però desenes d'usuaris els responien dient que a les altres etiquetes hi havia les mateixes instruccions sense la frase. Les marques acusades, però, no s'han pronunciata al respecte més enllà d'assenyalar que en un vídeo hi ha "informació enganyosa". 

Tot plegat ha encès de nou el debat sobre les condicions laborals a què estan sotmesos els treballadors de les grans marques de moda ràpida. Segons un informe elaborat per la fundació suïssa Public Eye, Shein, una de les marques més acusades d'explotació laboral, obliga als seus treballadors a realitzar jornades de 75 hores amb un sol dia per un salari molt baix.