La majoria d'estafes busquen aconseguir els diners de les seves víctimes, o si més no, robar-los les dades personals per poder accedir al compte bancari i, d'aquesta manera, deixar-los sense estalvis. Hi ha fraus, però, que van més enllà, i no només et deixen sense diners, sinó que poden arribar a deixar-te sense feina, com li ha passat a un treballador que ha acabat acomiadat per culpa d'un engany. A més, l'home haurà de pagar diners a l'empresa pel malentès que ha causat l'estafador.
La víctima estava treballant un dia com qualsevol altre, fent gestions bancàries, quan el seu cap va trucar-li. El superior li va demanar que fes una transferència a un compte específic i ell, fent la seva feina i obeint el seu cap, va enviar els diners. El problema, però, és que el seu cap no havia parlat amb ell, sinó que qui li havia demanat fer la transferència havia estat un ciberdelinqüent que, aprofitant-se de la intel·ligència artificial, havia suplantat la veu del cap per demanar-li al treballador que li envies diners al seu compte. Quan això es va descobrir, ja era tard: la transferència havia estat enviada i els diners ja no podien recuperar-se.
Sense feina i amb deutes
Aquí no es van acabar els malsons per la víctima de l'estafa, ja que l'empresa la va culpar pels fets i la va acomiadar. Segons justificaven des de l'empresa, tenien dret a fer-lo fora perquè el treballador havia fet uns cursos precisament per conscienciar-lo de les estafes que utilitzaven trucades i intel·ligència artificial per enganyar les seves víctimes. El treballador va quedar-se sense feina d'un dia per l'altre i, per complicar encara més la situació, l'empresa li exigeix que torni de la seva butxaca els diners que va enviar a l'estafador. Tot i que no sigui l'engany més comú, no és la primera estafa en què el ciberdelinqüent es fa passar pel cap d'un treballador i li demana una transferència.
🔴 Has estat víctima d'una estafa relacionada amb la ciberseguretat? Explica el teu cas a ElCaso.cat! Envia un correu a redaccio@elcaso.com.