Les estafes relacionades amb companyies telefòniques són el pa de cada dia a Catalunya, i estan creixent de forma considerable, adoptant cada vegada tècniques més sofisticades. En els últims mesos, s'ha detectat una nova tècnica que afecta especialment persones grans o usuaris amb poca experiència en qüestions tecnològiques: delinqüents que es fan passar per personal de Telefònica per substituir suposats rúters obsolets i acabar cobrant quantitats desorbitades per un servei que, en realitat, no ha estat mai sol·licitat. L'estafa comença amb una trucada que, a primera instància, sembla inofensiva i normal. L'interlocutor, que es comunica amb seguretat i fa servir vocabulari tècnic per semblar professional, atrapa a la seva víctima assegurant que la línia presenta un problema greu o que el rúter ha quedat antiquat i s'ha de canviar urgentment per seguir tenint accés a internet.
Poques hores més tard, es presenta a casa de la víctima un individu, fent-se passar per tècnic de la companyia, amb un equip sota el braç i una actitud convincent, fent creure que tot forma part d'un procediment habitual de l'operadora. Un cop a dins, instal·la un dispositiu que no només no millora res, sinó que pot donar als estafadors accés a dades personals i a la mateixa xarxa wifi de la casa. L'estafa, però, no acaba aquí. Hi ha casos que, després de la instal·lació, els delinqüents forcen una probabilitat que, de vegades, els surt bé. Quan la víctima descobreix que la línia ha estat modificada i que no té accés a internet i torna a trucar per reclamar-ho, rep una nova trucada dels delinqüents, que li demanen quantitats de fins a 500 euros per cancel·lar l'operació i que tot torni a la normalitat.
Com protegir-se?
Les companyies telefòniques han insistit en diverses ocasions que mai envien tècnics sense avís previ ni exigeixen pagaments immediats per telèfon. Els Mossos d'Esquadra recomanen que, davant qualsevol trucada inesperada, el millor és penjar i contactar directament amb el servei d'atenció al client a través del número de telèfon oficial. També recorden que és molt important no obrir la porta a ningú que no hagi estat concertat prèviament per l'usuari i de no facilitar dades ni codis de verificació en cap cas.
🔴 Has estat víctima d'una estafa relacionada amb la ciberseguretat? Explica el teu cas a ElCaso.cat! Envia un correu a redaccio@elcaso.com.