Tot va començar una tarda de setembre, del dia 28 per ser més específics, quan la Carme Ametller era al Mercadona de Tona (Osona). Era al pàrquing col·locant-ho tot correctament al maleter, mentre el seu telèfon mòbil sonava. Hi havia un cotxe elèctric al seu costat amb un home dins, però res no li va fer sospitar: el més probable és que estigués esperant algú. De cop i volta van començar a cridar i la van increpar perquè, suposadament, el seu carret de la compra molestava, tot i que el tenia al costat del cotxe, com és habitual. Aquest va ser el moment clau quan va començar el robatori, que després va acabar en una estafa i problemes amb el seu banc per uns diners que no li volen tornar. La Carme s'ha posat en contacte amb ElCaso.cat i ha explicat el que va passar, amb tots els detalls que també va facilitar a la Policia Local de Tona en el moment de la denúncia.

Així li van robar el mòbil a Tona: crits i un carret de supermercat

La Carme es trobava col·locant la compra al cotxe i la van trucar. "Quan parlava per telèfon vaig sentir uns crits, vaig penjar i deixar el mòbil dins de la bossa i vaig agafar el moneder. Em cridaven "el carro que molesta!", i al final el vaig agafar i el vaig deixar al seu lloc, que era a poc més de tres metres", ha relatat a aquest mitjà. Però en tornar va trobar-se la sorpresa: el vehicle al qual hi havia un home esperant havia marxat i ja no tenia la bossa de mà que havia deixat als seients posteriors del turisme, va desaparèixer. Aleshores va pensar a tornar al Mercadona, on l'encarregada, molt diligentment, li va oferir fer una trucada a algú o a la mateixa policia. En un acte involuntari, com li passa a tothom, no va adonar-se que el mòbil l'havia deixat a la bossa i quan va dir que ella podia trucar va veure que li havien robat. 

A partir d'aquí, va començar l'estafa i els problemes amb el seu banc que no li vol tornar els diners, tot i tenir, segons ha explicat, l'assegurança que dona cobertura a aquest tipus de casos. Cal dir, primer de tot, que el Mercadona de Tona es troba en una zona del municipi rodejat per cases unifamiliars i força tranquil·la. Precisament per a això, no és un lloc on podria esperar-se que es fes un robatori d'aquest tipus. En qualsevol cas, la Carme va interposar denúncia davant de la Policia Local de Tona especificant la sostracció al pàrquing del supermercat —que només té càmeres de seguretat a l'entrada—, entre tres quarts de cinc i un quart de sis de la tarda, d'unes ulleres Ray Ban graduades, un mòbil Redmi, la bossa de mà i el cable de càrrega. Tot això estaria valorat en uns 470 euros. Un cop fet això, va trucar al seu marit.

"Heu oblidat la contrasenya?" i els filtres del banc

El seu marit va veure, a través de l'aplicació del banc, que havien tret 300 euros d'un caixer automàtic amb la targeta de la Carme. Com? Fent servir les apps bancàries del seu telèfon mòbil possiblement a través de heu oblidat la contrasenya? i com al telèfon hi ahvia el correu electrònic era fàcil accedir-hi i canviar-les. Amb tot això es van afanyar per neutralitzar-ho tot i bloquejar tant els comptes virtuals com els pagaments possibles pel dispositiu, tot i que van saber, poc després, que els lladres i estafadors havien intentat comprar per valor de 2.500 euros, però no van poder realitzar la transacció. Havien aconseguit aturar el frau que podria haver estat massiu i ja van donar per perduts els objectes i la bossa de mà, però ara els problemes començaven amb el banc...

"Les aplicacions tenen filtres i, a més, l'assegurança serveix per cobrir aquestes coses", ha remarcat la Carme. Primer van anar, ella i el seu marit, a la sucursal (en aquest cas el gestor) de Seva, també a Sant Miquel de Balenyà, i no van aconseguir res. No els volien tornar els 300 euros, tot i que, segons assegura, "tenim una assegurança" que cobreix aquestes coses al BBVA. Van elevar la queixa fins a la seu central operativa, a Madrid. "'Ja trucarem', però no truquen", ha asseverat. També van enviar diverses cartes al Servei d'Atenció al Client del banc, com ha pogut comprovar ElCaso.cat, perquè els retornin els diners que els van sostreure a través del mòbil. Això va ser al novembre, però encara res.

"Que lluitin fins al final, perquè no hi ha dret"

La quantitat no és tan elevada com podria ser-ho en segons quines estafes i testimonis que ha publicat aquest mitjà, però és la impotència, tal com expliquen, que no els retornin els diners. El banc, d'altra banda, recorda que "l'operativa va estar validada per un doble factor d'autentificació que només vostè coneix i disposa", la qual cosa fa impossible el retorn dels 300 euros. Però la Carme, després del robatori a Tona i tots els problemes que comporta la cancel·lació de comptes bancaris, no es rendeix. De fet, fa una recomanació molt clara a tothom que es pugui trobar en un cas similar: "Que lluitin fins al final, perquè no hi ha dret. Tenen unes assegurances i han de vetllar pels clients. Que lluitin". Respecte als lladres del pàrquing del supermercat de Tona, no s'ha tornat a saber res més d'ells. 

🔴 Has estat víctima d'una estafa relacionada amb la ciberseguretat? Explica el teu cas a ElCaso.cat! Envia un correu a redaccio@elcaso.com.