L'estafa fill en problemes cada vegada és més difícil de detectar. Aquesta tècnica fraudulenta porta ja milers de víctimes i s'acostuma a fer per WhatsApp o SMS suplantat la identitat d'un fill o filla, dient, per exemple, que se li ha trencat el telèfon mòbil i que li han donat aquest número perquè pugui comunicar-se. Tot seguit comencen les peticions, demanant quantitats considerables de diners amb urgència. La Carmen, de Barcelona, s'ha posat en contacte amb ElCaso.cat i explica com la van enganyar, tot i haver sentit a parlar de l'estafa abans, i què ha fet per evitar que tornin a fer-ho. 

Així li han estafat 2.400 euros

"Mama, t'he de demanar un favor", van escriure-li a la Carmen des d'un número que no coneixia. Precisament, aquesta frase coincidia molt amb l'estil amb el qual podria enviar-li missatges el seu fill. Semblava urgent i necessitava diners per poder fer les reparacions corresponents. Primer li van demanar 3.500 euros, però ella li va dir —al fals fill— que no disposava d'aquests diners. Va ser aleshores quan li va contestar que fes les transferències amb el que tingués. No li van donar opció a rèplica. Tot eren exigències i pressa. Finalment, va fer dues transferències —una des del compte bancari al qual el seu marit cobra la pensió— amb un total de 2.400 euros

Però, a més, la Carmen va haver d'enviar el justificant de la transferència, assegurant que l'havia fet. Un cop la van rebre, van desaparèixer. Més tard, el seu fill va contestar des del número correcte, l'habitual, i es van adonar que l'havien enganyat: "T'han estafat". Va trucar als Mossos d'Esquadra per presentar denúncia i explicar el què havia passat i, segons ha relatat a aquest mitjà, els mateixos agents van assegurar que no era la primera que trucava per aquesta estafa. A partir d'aquí, tot es complicava. Els diners havien desaparegut i la policia havia obert una investigació. Havien d'esperar, però també prendre mesures per evitar que tornés a passar el mateix i seguir insistint perquè el cas no caigués a l'oblit.

No tiren la tovallola i arriben a la Justícia

"El banc em va dir: "vostè va fer les transferències voluntàriament". I només m'han tornat, de moment, els 17 euros que em va costar fer cada transferència", ha assegurat la Carmen. Però ella va continuar insistint i la seva denúncia ja ha arribat a la Ciutat de la Justícia de Barcelona i l'Hospitalet de Llobregat i, per tant, està judicialitzada. La qual cosa fa que tant la Justícia com els Mossos d'Esquadra es troben investigant el cas. També va provar una altra via: anar a l'entitat bancària a la qual va fer la transferència, segons el número de compte que li van passar per WhatsApp. Però li van dir que per "protecció de dades" no podien facilitar cap informació. 

Però la Carmen recorda que "ha tingut sort", perquè la seva denúncia no ha acabat en un pou i ja ha passat a la Justícia, tot i que, ara per ara, està a l'espera de la investigació corresponent. En qualsevol cas, com a víctima d'aquesta estafa fa una recomanació: "Posar-se en contacte immediatament amb el fill". Això, tenint en compte la urgència que demanen els defraudadors i la situació límit, en fer-te pensar que al teu fill o filla li podria passar alguna cosa.

Estafes tecnològiques cada cop més sofisticades i una solució: la contrasenya secreta

Tot i això, la Carmen té clar que amb les noves tecnologies com la Intel·ligència Artificial (IA), aquest tipus d'estafes encara seran més sofisticades i fent servir veus. I, per això mateix, ha decidit tenir un mur de prevenció amb el seu fill: han pactat una contrasenya secreta que, de passar un cas similar, s'han de dir per comprovar que són ells. Aquests són els consells d'una víctima barcelonina de la coneguda estafa de fill en problemes que, com altres, cada cop roba més diners a més persones. "Abans els lladres entraven a casa, ara entren pel mòbil", sentencia.

🔴 Has estat víctima d'una estafa relacionada amb la ciberseguretat? Explica el teu cas a ElCaso.cat! Envia un correu a redaccio@elcaso.com.