A mitjans de setembre, alguns encara allarguen les vacances d'estiu o les comencen ara, però, qui no descansa, és el col·lectiu dels estafadors. Els ciberdelinqüents treballen durant tot l'any i sovint creen nous enganys per aconseguir els diners i les dades personals de les seves víctimes. Tot i l'enorme varietat de mètodes, la gran majoria demanen que facis clic a un enllaç fraudulent amb què accediran al teu dispositiu, però això no passa amb l'spoofing, un mètode que utilitzen per fer que siguis tu qui els envia els diners directament, sense necessitat d'infectar-te el mòbil.

Per aquesta estafa, els delinqüents aconsegueixen trucar-te al mòbil fent-se passar pel banc, però no només et diuen que hi treballen, sinó que, d'alguna forma, et contacten amb el número de telèfon oficial, el que fa abaixar la guàrdia a les víctimes i creure's els lladres. Es va fer popular a les xarxes el cas de Miguel Ángel, un home que va ser víctima d'aquest engany i va compartir-lo públicament. En Miguel Ángel va rebre una trucada que venia del seu banc, ING, i quan la va despenjar li van explicar que per moviments estranys i possibles perills per la seguretat dels seus diners el millor que podia fer era transferir els seus estalvis a un compte segur. Utilitzant tecnicismes i posant-li la por al cos a la víctima, es va convèncer l'home que fes una transferència al nou compte, pensant que si no ho feia corria el risc de perdre tots els seus diners, quan la realitat era tot el contrari: en fer la transferència estava donant els estalvis al lladre.

El banc no retorna els diners

Seguint les instruccions del fals treballador, va enviar tots els diners i autoritzar l'operació, validant els codis que li arribaven per SMS, però en cap moment no va rebre accés al nou compte protegit. Quan va trucar a ING, van dir-li que no tenien ni la més remota idea del que els estava explicant i que ells en cap moment no li havien demanat que fes res. Miguel Ángel els va reclamar que els tronés els diners, ja que, segons al·legava, la trucada va venir del número del banc, però l'entitat financera es defensava dient que la víctima havia validat personalment tots els passos per fer la transferència i que, per tant, no podien fer-hi res.

🔴 Has estat víctima d'una estafa relacionada amb la ciberseguretat? Explica el teu cas a ElCaso.cat! Envia un correu a redaccio@elcaso.com.