Els Mossos d'Esquadra i l'Agència de Ciberseguretat de Catalunya han emès un comunicat informant que en els últims mesos s'ha detectat un preocupant augment d'estafes a les xarxes socials que utilitzen el conflicte de Gaza i les imatges del patiment de la població com a eina per enganyar els usuaris i recaptar diners de manera fraudulenta. Les publicacions solen mostrar fotografies o vídeos de bombardejos, hospitals col·lapsats o nens ferits, acompanyats de missatges commovedors que demanen ajuda econòmica per a les víctimes. A vegades, els estafadors es fan passar per metges, voluntaris o familiars dels afectats, sol·licitant donacions a través d'enllaços o comptes personals que no pertanyen a cap organització humanitària real.
Darrere d'aquestes campanyes no hi ha entitats reconegudes ni projectes solidaris autèntics. En molts casos, els fons van directament a comptes privats gestionats pels mateixos ciberdelinqüents, que aprofiten l'emotivitat i la urgència per aconseguir aportacions econòmiques. Segons diverses fonts policials, es calcula que entre un 25% i un 30% de les recaptacions online relacionades amb conflictes poden tenir un origen fraudulent.
Aquest tipus de fraus poden fer molt mal a la societat, ja que no només suposa una estafa econòmica, sinó que també s'aprofiten de la confiança en les veritables organitzacions humanitàries que treballen sobre el terreny. Cada cop que circula una campanya falsa, milers de possibles donants desconfien de les iniciatives legítimes.
Com detectar una estafa
Els senyals per detectar una estafa solen repetir-se i tenir el mateix modus operandi: campanyes que apel·len de manera exagerada a les emocions, l'absència de dades verificables sobre les persones o les institucions implicades, enllaços externs poc clars i peticions de donacions urgents. De vegades, les imatges que es fan servir són reciclades d'altres conflictes o d'anys anteriors, cosa que permet als estafadors a mantenir l'engany sense aixecar sospites.
Per evitar caure en aquestes trampes, els Mossos d'Esquadra i l'Agència de Ciberseguretat de Catalunya recomanen verificar sempre l'origen de la campanya abans de donar un sol euro. És fonamental comprovar que la recaptació estigui vinculada a una ONG o entitat reconeguda, revisar que el web tingui un domini oficial i segur (amb el prefix https://) i desconfiar de qualsevol petició econòmica que provingui de comptes personals o missatges privats.
En cas de dubte, el més prudent és no realitzar cap transferència i denunciar la publicació a la plataforma corresponent o als Mossos d'Esquadra. D'aquesta manera, es contribueix a frenar una pràctica que utilitza el dolor aliè per obtenir benefici econòmic i que representa una de les formes més cruels de frau digital.
🔴 Has estat víctima d'una estafa relacionada amb la ciberseguretat? Explica el teu cas a ElCaso.cat! Envia un correu a redaccio@elcaso.com.