Les estafes digitals acostumen a utilitzar dues tàctiques molt diferents però amb resultats molt similars: o decideixen espantar-te perquè facis cas als estafadors o et donen una bona notícia perquè els donis les teves dades pensant que guanyaràs un premi. Si bé les tècniques són oposades, una busca la por i l'altra l'alegria, totes dues serveixen per aconseguir informació personal i deixar sense diners les seves víctimes. Ara, la Guàrdia Civil ha detectat un creixement en un engany que, oferint un premi fals, ha aconseguit estafar ja un munt de persones sense que se n'adonin.
Es tracta ni més ni menys del que s'ha batejat com "l'estafa del supermercat", un engany simple però, sens dubte, efectiu. En aquest engany, els ciberdelinqüents es fan passar per un supermercat i envien a la víctima un correu electrònic, felicitant-la per haver guanyat un sorteig en què participaven automàticament tots els clients. L'engany és elaborat, inclou el logo de l'empresa i els seus colors corporatius, simulant molt bé ser un missatge oficial, fins al punt que molts dels receptors s'ho creuen.
Enllaç fraudulent
El missatge inclou un enllaç que, si es prem, porta a una pàgina on s'han d'introduir dades personals i bancàries per tal de reclamar el premi, però, com ja és costum en aquests casos, si cedim les dades l'únic que aconseguirem serà perdre els diners i quedar-nos amb el compte totalment buit. Afortunadament hi ha formes d'evitar l'estafa. En primer lloc, podem buscar per internet o directament contactar amb el supermercat per assegurar-nos que el sorteig existeixi, i si ens diuen que no ja sabem que ens estan enganyant. D'altra banda, el correu en qüestió ens pot donar pistes. Molt sovint aquesta mena de missatges inclou faltes d'ortografia, senyal que no és professional. A més, també és important revisar qui ens ha enviat el correu, ja que és molt probable que provingui d'un usuari sospitós sense cap relació amb el negoci.
🔴 Has estat víctima d'una estafa relacionada amb la ciberseguretat? Explica el teu cas a ElCaso.cat! Envia un correu a redaccio@elcaso.com.