Vas a una botiga, tries quatre coses i quan vas a pagar et demanen el codi postal. El que pot semblar una pregunta protocol·lària o un detall sense importància pot servir a les empreses per fer-se amb dades personals teves que no estàs obligat a compartir. Per tant, com has d'actuar en aquests casos? Segons la llei, quan fas una compra no estàs obligat a cedir cap dada que no sigui necessària per a la compra, i el teu codi postal no ho és. 

Les teves dades serveixen per fer publicitat més persuasiva

Les empreses fan preguntes d'aquest estil per ampliar les seves bases d'informació sobre els clients, cosa que els permet conèixer-te millor i poder utilitzar tècniques de màrqueting més especialitzades en tu. Gràcies a aquestes preguntes poden aprendre quines edats tenen els seus clients, on viuen, el seu gènere... Amb aquestes dades no et suplantaran la identitat, però les poden utilitzar per fer-te una publicitat més persuasiva i enviar-te correu brossa personalitzat. Pot semblar irrellevant, però els experts recomanen que no donem les nostres dades sense pensar-nos-ho bé. En molts d'aquests casos simplement rebrem algun correu molest, però si agafem el costum de cedir les dades com si res podem acabar estafats. A més, existeix la possibilitat que les nostres dades no només se les quedi la botiga on estem comprant, sinó que després l'empresa les vengui a tercers. Si es tracta d'una compra en línia s'ha de ser especialment curós i ser molt conscients d'on enviem les nostres dades personals. 

La solució és realment simple: si ens demanen aquesta informació podem simplement negar-nos a donar-la, ja que legalment no tenen dret a exigir-la. El que també es pot fer — i és bastant comú — si ens fa vergonya queixar-nos és inventar-nos un codi o dir-ne un de diferent. D'aquesta manera, l'empresa considera que ha rebut la informació i tu pots continuar amb el teu dia sense haver de revelar informació privada a ningú.

🔴 Has estat víctima d'una estafa relacionada amb la ciberseguretat? Explica el teu cas a ElCaso.cat! Envia un correu a redaccio@elcaso.com.