Cada dia surt a la llum alguna nova estafa, sigui amb un mètode més clàssic, com fer-se passar per treballadors de la companyia elèctrica o del banc, o de més innovador, com aprofitar-se dels punts de càrrega de vehicles elèctrics per guanyar diners i robar dades. Formes d'enganyar n'hi ha moltes, però actualment, la gran majoria de les estafes tenen un factor en comú: tenen lloc a través de xarxes socials com Instagram o TikTok. S'estima que, a escala global, cada any uns 600 milions de persones acaben sent víctimes d'una estafa a través d'aquesta mena de plataformes.

Molts cops s'utilitzen webs falses que simulen ser, per exemple, la d'Instagram o X, antigament Twitter, que ofereixen verificar-te el compte de forma gratuïta, beneficis prèmium o, fins i tot, seguidors gratis. Evidentment, cap d'aquests avantatges és real, sinó que es tracta només d'una forma de captar l'atenció de la víctima i enganyar-la per aconseguir els seus diners i les seves dades, i poder utilitzar-les per suplantar-li la identitat i enganyar més gent.

Revisar la pàgina

Molts cops ni tan sols s'ofereixen beneficis, sinó que es juga amb la por. Els ciberdelinqüents es fan passar pel servei tècnic de la xarxa social i demanen que se'ls doni les dades si no es vol acabar perdent el compte. A vegades és senzill caçar-los, i n'hi ha prou amb revisar bé el disseny de la web, l'enllaç o les faltes ortogràfiques del text, però hi ha vegades que costa distingir l'engany de la veritat. En cas de dubte, el millor és no donar les nostres dades i, si ho volem, contactar directament amb l'empresa per veure si el que ens estan demanant és real o si, en canvi, es tracta d'un engany. Sigui com sigui, sempre que se'ns demani informació personal hem de sospitar i anar amb peus de plom abans de donar-la.

🔴 Has estat víctima d'una estafa relacionada amb la ciberseguretat? Explica el teu cas a ElCaso.cat! Envia un correu a redaccio@elcaso.com.