Els ciberatacs a Catalunya han afectat l'any 2025 el doble de persones que l'any 2024. Aquestes són les dades que ha compartit la directora de l'Autoritat Catalana de Protecció de Dades (APDCat), Meritxell Borrs. Segons revelen les dades, més de 100.000 persones van ser víctimes d'alguna estafa en què els ciberdelinqüents buscaven robar-los les seves dades personals i els seus diners. El creixement dels fraus a Catalunya no és pas un cas aïllat, sinó que la ciberdelinqüència ha crescut a tot Espanya, disparant els casos d'enganys en línia i per telèfon. A més, ja no es tracta només d'estafes, també hi ha suplantacions d'identitat, falsedat documental i manipulació.

Un exemple d'això va sorgir a principis d'any, el dos de gener. Un grup va aconseguir les credencials d'uns metges i es van fer passar per ells, suplantant-los la identitat, per aconseguir un munt de medicaments creant receptes fraudulentes. Els delinqüents van començar un negoci, venent aquests documents falsos a altres persones que volien comprar medicines per fabricar drogues. També va sorgir un cas que ja no afectava persones, sinó una empresa. El negoci va rebre un munt de queixes de clients que havien fet una comanda i no els va arribar mai, però l'empresa no tenia ni idea de què els parlaven. Resulta que un grup de ciberdelinqüents va suplantar la plataforma que tenien per fer comandes. D'aquesta manera, els clients pagaven diners que anaven a parar a les mans dels lladres.

Cada cop més delictes i més variats

Segons afirma Jorge Juan Pérez Rodríguez, tinent coronel de la Guàrdia Civil i responsable de la Cibercomandància, els ciberdelictes no paren de créixer i "s'estan traslladant al món virtual delictes molt similars als que tenen lloc al món físic". En molts casos, per tal d'aconseguir els diners, els ciberdelinqüents no tenen problemes a l'hora de manipular les seves víctimes, aprofitant-se de la seva solitud o de la necessitat d'amor. Un dels mètodes més utilitzats en aquest 2025 ha estat l'estafa de l'amor, un engany que, com hem explicat en diverses ocasions a ElCaso.cat, es basa a fer creure a una persona que es té una relació romàntica amb ella per aconseguir que cedeixi els seus diners de forma totalment voluntària, sense haver de robar res.

Un dels principals maldecaps pels policies que combaten aquestes situacions és que l'estafador pot estar a quilòmetres i quilòmetres de distància, per la qual cosa, es poden tenir les víctimes a Barcelona i que l'autor de l'engany estigui a Noruega. De la mateixa manera, aquesta mena de delictes poden aconseguir milers de víctimes depenent del mètode que utilitzi, sobretot si es fan virals a través de xarxes socials abans que es descobreixi que es tracta d'un engany i les autoritats hi puguin fer alguna cosa. Com sempre recordem des d'ElCaso.cat, és molt important estar atents davant d'aquests delictes —i de qualsevol altre— que no paren de créixer. Abans de compartir informació personal amb algú, hem d'estar convençuts que és fiable i que no utilitzarà les nostres dades per deixar-nos sense diners.

🔴 Has estat víctima d'una estafa relacionada amb la ciberseguretat? Explica el teu cas a ElCaso.cat! Envia un correu a redaccio@elcaso.com.