Semblaria lògic pensar que la baixa d'un cotxe als registres oficials de la Direcció General de Trànsit (DGT) només la pot fer el seu propietari, però no sempre és així. Existeixen diversos motius pels quals el vehicle pot quedar directament fora del parc automobilístic legal espanyol sense cap autorització. Precisament per aquelles a les que intervenen raons de seguretat i qüestions mediambientals que, d'altra banda, permeten a l'organisme renovar un parc de vehicles envellit, el més longeu d'Europa, a més. L'edat mitja a l'estat espanyol és de 13,45 anys, mentre que al continent és d'11,5.
Situacions determinades, introduïdes per un polèmic Reial Decret del 2021
La DGT pot actuar d'ofici per donar de baixa els vehicles de forma definitiva en determinats casos. Així l'empara el Reial Decret 265/2021 de 13 d'abril, sobre els vehicles al final de la seva vida útil i pel qual es modifica el Reglament General de Vehicles aprovat pel Reial Decret 2822/1998, de 23 de desembre. Ambdós promulgats pel Butlletí Oficial de l'Estat (BOE), amb el vist i plau, el del 2021, del Ministeri de Presidència, Relacions amb les Corts i Memòria Democràtica. Però, què provocarà que ens puguem trobar en aquesta situació?
El primer dels casos és per aquells vehicles molt antics que estan en una situació administrativa molt determinada. És a dir, els que no hagin contractat una assegurança obligatòria els darrers deu anys o que no hagin passat la ITV en una dècada. No obstant això, a la llei s'estipula que "aquesta baixa definitiva d'ofici, en qualsevol cas, no impedeix que si el vehicle compleix a posteriori les condicions per poder tornar a obtenir l'autorització administrativa per circular, pugui ser rehabilitat". Un cas en el que la burocràcia farà que el propietari pugui tornar a tenir llicència per utilitzar legalment el seu cotxe per les carreteres espanyoles.
Tot això permet a la DGT mantenir un poder més gran sobre els propietaris de vehicles a tot l'estat espanyol. De fet, aquesta nova norma va canviar, indirectament, les condicions de les baixes temporals dels cotxes: ara només queda limitada a un any. Així, doncs, compte amb no passar la ITV o no tenir l'assegurança obligatòria al dia, perquè la Prefectura de Trànsit és al darrere d'aquestes infraccions i ara la baixa serà immediata.