Les criptomonedes com a Bitcoin o Ethereum s'han convertit en termes que escoltem diàriament, malgrat que molt pocs entenen la dinàmica real en la qual funcionen i les conseqüències o beneficis d'invertir-hi. I com qualsevol nou fenomen a més generador de diners, s'ha posat de moda entre celebrities i influencers publicitar-les a les seves xarxes socials, sigui cobrant pel contingut o simplement com a recomanació. Precisament és aquesta fina línia entre la publicitat i la recomanació la que ha portat a diverses regulacions cap aquest tipus de personalitats, que a més han estat durament criticades per amplis sectors socials.

El nou negoci dels futbolistes vinguts a menys

Entre els principals personatges que solen promocionar aquest tipus d'inversions destaquen futbolistes en hores baixes que busquen noves fonts d'ingressos, com Ronaldinho o Andrés Iniesta. Aquest últim, de fet, va rebre un toc d'atenció per part de la Comissió Nacional del Mercat de Valors, la CNMV, deixant-lo retratat en el seu propi perfil de Twitter. I és que allà rau el problema, que el compte d'Iniesta, que compta amb més de 26 milions de seguidors té un gran impacte en persones que estan preparades o tenen coneixement del tema, però també en moltes altres que no en saben i que poden caure en les múltiples estafes que han sorgit arran del naixement de les criptomonedes o perdre grans sumes de diners en males inversions.

Andrés Iniesta / EP

Andrés Iniesta va rebre dures crítiques després de promocionar Binance / EP

En el cas d'Iniesta, que va tenir lloc a l'octubre, va publicar una foto a les seves xarxes socials on sortia amb un ordinador i un mòbil en els quals es veia el logo de la plataforma Binance i escrivia: "Estic aprenent com començar amb les criptomonedes". La CNMV sortia a l'atac afirmant que l'impacte de la seva promoció podria portar persones sense coneixement de causa a exposar-se a riscos financers greus.

Regulació de les criptomonedes: un negoci poc segur

La mateixa comissió, de fet, que encara no ha regulat les inversions en criptoactius, sí que va posar límits el passat 17 de gener a la publicitat sobre elles. El seu objectiu era evitar el risc enorme a què s'exposaven els petits inversors, després de grans casos d'estafes milionàries, fins i tot utilitzant cares conegudes. Així, sent el primer país d'Europa en regular-la, el passat 17 de gener es publicava en el BOE que tota publicitat relacionada amb aquest sector haurà d'incloure aquesta advertència: "La inversió en criptoactius no està regulada, pot no ser adequada per a inversors minoristes i perdre la totalitat de l'import invertit".

Bitcoin EP

Bitcoin és una de les divises més conegudes i famoses / EP

Aquesta nova regulació entrarà en vigor el pròxim 17 de febrer i també exigeix que les empreses de compra i venda de criptoactius hauran de comunicar amb deu dies d'antelació a la CNMV sobre les campanyes dirigides a més de 100.000 persones. Inclou a més els anuncis en cartells o empaperats, així com els publicats a internet i en xarxes socials, inclosos els influencers. Infringir aquestes novetats implicarà sancions de fins a 300.000 euros.

La mesura busca reduir els riscos de les criptomonedes i NFT, que en els últims anys han comportat estafes arribant a suplantar cares de famosos com Pablo Motos, Susanna Griso, Dani Rovira, Alberto Chicote, Jordi Cruz, Risto Mejide o Karlos Arguiñano per promocionar una criptomoneda.