Hi ha pobles que es fan famosos per la terrissa, altres pels calçots i altres, com Castelló d'Empúries, per ser, segons una investigació conjunta dels Mossos, la Guàrdia Civil i Vigilància Duanera de l’Agència Tributària, els fabricants de les narco llanxes que els traficants d’haixix fan servir per entrar, des del Marroc, la droga a Europa. En l’explotació de la investigació del cas Osiris, que va fer-se el passat 20 de setembre, tal com va avançar ElCaso.cat, s’ha pogut confirmar les sospites de la policia: des d’una nau en aquest municipi de l’Empordà es fabricaven i es posaven a punt embarcacions que després es feien servir per traslladar la droga des de diversos punts de la costa catalana. S’han detingut dinou persones -el principal investigat ha entrat a presó- i s’han comissat una vintena d’embarcacions, segons el resum de l’operació, que tot i que va ser fa dues setmanes, no s’ha conegut fins avui.

Des del mes de juliol de 2021 que els Mossos d’Esquadra anaven darrere d’aquesta organització, que funcionava gairebé com una naviliera. La policia va detectar un primer avarament d’una embarcació que, per les seves característiques, els investigadors van determinar que podia tractar-se d’una nau destinada al narcotràfic. També es va saber que s’havien posat en circulació tres embarcacions més d’alta velocitat que també estarien destinades al tràfic internacional d’haixix a les localitats gironines de Roses, Llançà i Empuriabrava.

 

Juntament amb la Guàrdia Civil i Vigilància Duanera es va poder trobar el punt des d’on es muntaven aquestes embarcacions, que s’havia convertit en un punt de suport logístic a les bandes de narcotraficants. L’organització responsable de la logística funcionava com a un hub empresarial amb repartiment de tasques i gestions, i disposava d’una nau industrial a la localitat empordanesa, asseguren els responsables de la investigació.

Els narcos demanaven les embarcacions a mida

Els narcotraficants contactaven amb els investigats i feien la petició d’embarcacions i, en funció de la demanda, aconseguien els equipaments nàutics més adequats, que en molts casos provenien d’empreses estrangeres de la indústria nàutica. No només posaven els vaixells a punt, també participaven en el seu trasllat fins al punt de la costa on s’havien de posar a mar. Totes les embarcacions que aquesta “empresa” de la nàutica il·legal posava en circulació havien de tenir mida petita, motors potents i una considerable capacitat de càrrega per dotar-les de rapidesa i maniobrabilitat, per fer el transport en poc temps i evitar ser enxampats per la policia.

Quan els tres cossos policials van poder confirmar les seves sospites, el jutge de guàrdia va ordenar l’assalt de sis pisos i a la nau que servei de centre logístic de la banda, a Roses, Salt i Castelló d’Empúries. Es van detenir els set principals investigats, d’edats compreses entre els 25 i els 38 anys, tot i que també es van detenir onze persones més vinculades amb l’organització, que feien serveis logístics secundaris. En els escorcolls, a més de les vint llanxes, també es va intervenir 48.270 euros, i 430 grams de cocaïna en roca, amb un valor al mercat negre de 44.000 euros. Només l’home que tenia la cocaïna a sobre i un dels principals investigats de la xarxa van ingressar a presó. Els Mossos no descarten fer més detinguts relacionats amb aquest entramat criminal de suport als narcotraficants.