La velocitat màxima a la que es pot circular per vies urbanes i interurbanes no coincideix exactament amb les que detecten els radars. Així ho ha revelat la Direcció General de Trànsit (DGT), que té aproximadament més de 1.300 radars mòbils, 780 fixes i 92 de tram desplegats per totes les carreteres que són de la seva competència, segons les últimes dades oficials. Els límits establerts a nacionals, autopistes i autovies són d'obligat compliment, tot i que de vegades pugui ser complicat conduir a exactament el que hi ha marcat als senyals. Així, doncs, quan ens poden multar si accelerem una mica més del compte?

La DGT, mitjançant diverses publicacions oficials i la normativa que regula al respecte en aquests moments, ha esclarit aquesta pregunta que tot conductor s'ha fet quan creu que pot haver-hi un radar circulant o fix a la zona. Tot sembla ser segons els marges d'error de funcionament dels aparells i de la seva tipologia, això implica que s'activaran a partir d'una o una altra velocitat, tal com explica autopista.es. Aquests trams d'incorrecció estan regulats oficialment a l'Ordre ICT/155/2020 de 7 de febrer, publicat al Boletín Oficial del Estado (BOE). Concretament a l'annex XII, on es mesura la velocitat de circulació dels vehicles a motor.

Marge d'error: velocitat màxima per no ser enxampats pels radars

Així, doncs, tot dependrà del tipus de radar que hi hagi instal·lat a aquella carretera. Respecte els fixos, es podrà anar uns cinc quilòmetres per hora de més fins els 100 i un 5% quan la velocitat marcada estigui per sobre dels 100. Els de tram, amb el mateix rang de màxims, seria entre tres quilòmetres per hora fins als 100 i del 3% superior per sobre d'aquests. En els mòbils de trípode o instal·lats en vehicles aturats, és de cinc més i del 5%, respectivament; mentre que els que estan en moviment amb els automòbils són de set quilòmetres per hora més i del 7%. Per últim, estarien els aeris en helicòpter Pegasus: el marge d'error d'aquests és del 5% a tot tipus de velocitats.