Fa uns deu mesos que Portè i Pimorent, a l'Alta Cerdanya, va ser l'escenari d'un tràgic accident mortal després que un autocar procedent d'Hospitalet de Llobregat s'estavellés contra un talús i causés la mort de tres persones, una d'elles gairebé un mes més tard a l'hospital. Després de gairebé un any, la Generalitat ha sancionat amb 138.000 euros de multa tres empreses vinculades amb l'accident, Hispa TraviHispatour Hispabus.

La sanció ha arribat després que el Departament de Territori hagi afirmat que aquests negocis cedien autocars i xòfers de manera il·legal, i ignoraven els temps de descans reglamentaris. A més, el conductor de l'autobús accidentat tenia el certificat professional caducat i va donar positiu en cocaïna quan se li va fer la prova. El vehicle encastat també presentava diverses irregularitats: tenia el tacògraf desactivat, l'aparell que mesura la velocitat i el temps que s'ha estat conduint, i tenia la ITV caducada des de feia un any, quan les revisions d'aquesta mena de vehicles s'han de fer cada sis mesos.

Empreses inexistents i conductor drogat

El tràgic accident va tenir lloc el diumenge 1 de desembre de l'any passat, cap a dos quarts de sis de la tarda quan el vehicle tornava cap a Hospitalet de Llobregat, després de passar el dia al Pas de la Casa, a Andorra. Aquesta mena d'excursió era una activitat habitual, organitzada per una dona de l'Hospitalet, Liliana, que oferia viatges amb autobús a preus molt reduïts, uns 28 euros, que transportaven persones des de la ciutat barcelonesa fins a destinacions com Andorra o Perpinyà a l'hivern i municipis costaners com Camarasa, a la Noguera, a l'estiu. Per traslladar els clients contractava un xòfer de 50 anys i nacionalitat espanyola i un autocar propietat d'Hispa Travi, operat per l'empresa Chavi Tours, una entitat d'Hospitalet administrada pel conductor que, legalment, ni tan sols existia. Chavi Tours havia funcionat anteriorment fins que va acumular més de 200.000 euros de deute, el que va causar que entrés en concurs de creditors i, després que passés el temps establert sense aconseguir cap comprador, el jutge va resoldre que fos dissolta. El conductor, però, seguia disposant de l'autocar i oferia els seus serveis de forma fraudulenta, sense certificat professional.

accident autocar portè
Imatge de l'accident de l'autocar a Portè i Pimorent

Oferir els seus serveis sense autorització no va ser l'únic error del xòfer. L'home va detectar problemes amb els frens del vehicle només sortir del Pas de la Casa, però va seguir circulant, i segons es va descobrir després de l'accident, l'home va donar positiu en cocaïna. A més, per estalviar-se uns diners, l'autocar no circulava per autopistes ni vies de pagament, sinó que agafava carreteres secundàries, amb grans pendents i revolts complicats que dificultaven la conducció, però abaratien els costos.

Autocar sense control

Durant la tornada a casa, després de passar el dia a Andorra fent les compres del Black Friday, mentre circulaven per la carretera nacional 320, a Portè i Pimorent, una d'aquestes vies de circulació complicada, els problemes dels frens del vehicle es van fer evidents, ja que van deixar de funcionar completament. L'autobús, que anava en baixada, va començar a agafar embranzida i baixar a grans velocitats. La via tenia un talús a la banda esquerra que donava a una paret, una alternativa complicada, però millor que la de l'altre costat, un gran desnivell que hagués pogut causar una autèntica desgràcia. Davant d'aquestes dues opcions, el xòfer va decidir intentar utilitzar la paret que tenia a l'esquerra per frenar i reduir la velocitat, un objectiu que va aconseguir però de forma ben brusca.

accident autocar portè
Imatge de l'accident de l'autocar a Portè i Pimorent

L'impacte va aconseguir frenar l'autocar, però a un cost. Dues persones van morir allà mateix i, dels 49 passatgers que duia, 25 van quedar ferits en estat menys greu i set d'ells en estat greu. Un d'aquests darrers, després de passar gairebé un mes ingressat a l'hospital de Perpinyà, va acabar perdent la vida. L'accident va mobilitzar més de 120 efectius procedents de França, Catalunya i Andorra per assistir els ferits, traslladar-los a hospitals de França i Catalunya i fer-se càrrec del vehicle, que havia quedat totalment destrossat després de l'accident. La Fiscalia de Marsella va fer-se càrrec de les diligències judicials, i si bé a l'inici es creia que la causa de l'accident havia estat un problema amb els frens, quan es va descobrir que l'autocar no havia passat les dues darreres ITV, que el conductor representava a una empresa que ja no existia, sense permisos per dur persones i que el xòfer anava drogat, es va descartar els problemes amb els frens com a causa de l'accident i se li va donar la responsabilitat a l'home, qui va ingressar preventivament a presóacusat d’homicidi i lesions involuntàries, agreujats per la violació deliberada de les obligacions de seguretat, l’ús d’estupefaents i la posada en perill de la vida de tercers.

Ara, des de Catalunya, s'ha sancionat amb 138.000 euros les empreses vinculades a l'autocar, Hispa TraviHispatour Hispabus, per més de 60 infraccions. No hi ha hagut, però,  sanció per Chavi Tours, l'entitat que representava el conductor, ja que aquesta havia estat oficialment dissolta i els seus antics membres no sabien res dels negocis fraudulents del seu excompany.

🔴 Sigues el primer a rebre les notícies d'última hora d'ElCaso.cat al teu WhatsApp. Clica aquí, és gratuït!