La investigació per aclarir l'accident a Portè i Pimorent, a la Catalunya del Nord, continua, i avui s'ha sabut que la Fiscalia de Marsella, que ha assumit les diligències judicials, investiga el sinistre com un possible homicidi involuntari per vulneració deliberada d'una obligació de prudència o seguretat, a més de lesions involuntàries amb incapacitat total per al treball, sigui aquesta inferior o superior a tres mesos. Les investigacions que realitzi la policia francesa, amb la col·laboració dels Mossos d'Esquadra —que ja han recollit tota la informació i l'han enviat— seran clau en el procés judicial per aclarir el paper del conductor i confirmar si es pot imputar aquest presumpte delicte que ara contempla la fiscalia francesa.

La fiscalia investiga el conductor per homicidi involuntari

El comunicat emès pel fiscal de Marsella detalla que la investigació té per objectiu "determinar amb certesa la identitat de totes les víctimes, les condicions d'organització d'aquest transport i la causa de la pèrdua de control del vehicle que va provocar l'accident". L'autobús, conduït per un xofer de nacionalitat espanyola, encara és investigat per determinar quines van ser les causes que van provocar la pèrdua de control del vehicle.

Diversos ferits continuen hospitalitzats, tant a França com a Catalunya, incloent-hi el conductor, que ha patit una contusió a la caixa toràcica. L'home ja va ser escoltat aquest dimarts pels investigadors d'accidents de la fiscalia i de la policia, per oferir la seva versió dels fets. Ara com ara, tot i que caldrà que els informes pericials així ho confirmin, sembla que l'autocar es va quedar sense frens, i l'home, tal com han detallat alguns passatgers, va intentar frenar-lo. Després de diverses maniobres per estabilitzar-lo, va xocar de manera lateral contra un talús per reduir la velocitat i evitar caure per un desnivell que quedava a l'altre costat de la carretera.

Sense frens ni ITV

La Fiscalia investiga, entre altres aspectes, si es van complir totes les normes de seguretat en l'organització d'aquest transport, tal com estableix la legislació francesa per al lloguer d'autocars. La gestió del cas, ara en mans del fiscal de Marsella, busca aclarir amb rigor tant les causes com les responsabilitats d'aquest accident que, de moment, només se'n coneixen alguns detalls. Cal recordar que ahir es va saber que el vehicle no havia superat les dues darreres revisions d'ITV que havia d'haver passat —són cada sis mesos—, i que des de 2023 la tenia caducada. A més, tampoc consta que tingués permís de transport de persones. L'empresa que l'operava, que havia llogat el vehicle a l'empresa propietària, estava extingida després d'un concurs de creditors i no tenia llicència d'activitats. Un cúmul de despropòsits que confirma la crònica d'una mort anunciada. Tota aquesta informació ja ha estat remesa pels Mossos a la brigada d'investigació de Prada i a la secció d'investigació de Montpeller, que és qui ara, sota la direcció de la fiscalia de Marsella, seguirà les diligències d'aquest accident múltiple que sembla que s'hauria pogut evitar.

L'autocar va sortir a primera hora de diumenge, 1 de desembre, de l'Hospitalet de Llobregat i, després de fer una aturada a Barcelona, va continuar la ruta fins a Andorra, on els viatgers, la majoria colombians, van fer compres per aprofitar el Black Friday. De tornada, després d'haver estat tot el dia al Pas de la Casa, es va produir el tràgic accident, que va deixar dues persones mortes i diversos ferits.

🔴 Sigues el primer a rebre les notícies d'última hora d'ElCaso.cat al teu WhatsApp. Clica aquí, és gratuït!