Les estafes estan cada vegada més esteses i es poden trobar en llocs ben diferents. Tot i que les més habituals són a través de missatges SMS, trucades al mòbil o correus electrònics, els delinqüents aprofiten qualsevol mecanisme que tenen al seu abast. Un d'aquests són les aplicacions de compravenda d'objectes de segona mà. En aquest sentit, la Guàrdia Civil ha alertat que en els darrers temps s'han detectat diversos fraus en aplicacions com Vinted i Wallapop en què, a diferència d'anteriors estafes centrades a aconseguir les dades personals i bancàries de les víctimes, els suposats compradors intenten robar-los els productes o els diners als venedors.

Alerten de diverses estafes a Vinted i Wallapop

Entre aquestes estafes detectades per la Guàrdia Civil n'hi ha una clàssica i que fa bastant temps que es fa servir. En aquest frau, el comprador s'interessa pel producte i l'adquireix fent el pagament sol·licitat pel venedor. Un cop la transacció s'ha efectuat i ha rebut el paquet a casa, però, denuncia falsament a l'aplicació que no l'ha rebut. D'aquesta forma, li acaben retornant els diners que ha pagat i deixen al venedor sense els diners, sense l'objecte i sense la possibilitat de recuperar-lo per intentar vendre'l a una altra persona.

En una altra estafa detectada en aquestes aplicacions de compravenda d'objectes de segona mà, l'estafador es pot fer passar pel comprador i també pel venedor. Un cop interactua amb la víctima per tal de comprar o vendre l'objecte, li demana seguir amb la negociació fora de la plataforma i així estalviar-se les despeses de gestió. D'aquesta forma, però, el que aconsegueix el delinqüent és que l'altra persona quedi en situació vulnerable i desproveïda dels mecanismes de seguretat amb els quals compten aquestes aplicacions, tenint així via lliure per a poder-los enganyar i estafar sense que pugui fer res.