Una de les filles de Bertín Osborne, Eugenia, de 36 anys, ha denunciat a les seves xarxes socials que ha estat estafada i ha detallat com li van robar 2.000 euros en un sol clic. Ella mateixa assegura haver caigut en un frau del tipus smishing, un mètode en el qual els delinqüents es fan passar per una institució, banc o empresa i envien un enllaç a través d'un SMS o correu electrònic -de vegades fins i tot per WhatsApp-, que els permet accedir a les dades de la víctima, i robar-los.
Eugenia Osborne confessa haver estat estafada
Eugenia Osborne, que és la filla mitjana de Bertín i és graduada en psicologia, explicava dilluns a la nit als seus seguidors d'Instagram el que havia passat, amb la intenció d'advertir sobre el tema i evitar que altres persones caiguin en la trampa, encara que es tracta d'una tècnica de ciberdelinqüència de la qual fa anys que es té constància i que cada vegada compta amb més víctimes. Segons el seu relat, tot esperava amb un missatge del banc que informava que li havien bloquejat el compte.
Juntament amb missatge li enviaven un enllaç per a suposadament recuperar el compte. Tanmateix, en clicar el link estava donant accés al seu compte bancari als ciberdelinqüents, que van aconseguir fer dues transaccions a través de Bizum a dos destinataris diferents. Un ascendia els 1.000 euros i un altre als 750, sumant gairebé 2.000 euros. En adonar-se que havia estat estafada, admetia que s'havia sentit molt impotent i que no aconseguia contactar amb el banc per aturar el frau.
Perd 2.000 euros a Bizum després de clicar un enllaç
No va ser fins aquest dimarts quan la mitjana de les filles de Bertín Osborne reapareixia a Instagram per anunciar que ja havia denunciat el frau i confessava que havia estat "matussera", però que "hi ha més gent a qui li pot passar" i per això ho feia públic, a més d'explicar al detall el procés per frenar l'engany. Després d'una trucada al banc va poder bloquejar comptes i targetes per evitar que no li poguessin treure més diners.
Després d'anar al banc presencialment a acabar de gestionar la seva situació financera, va posar una denúncia en la policia, arribant a un acord amb la seva entitat bancària, que li tornarà els diners per compensar el robatori. Acabava el comunicat social amb l'advertència: "No punxeu en cap link, no us fieu dels SMS que us arriben, encara que posi que és del banc perquè els bancs no envien aquests links, i si el rebeu, comproveu la identitat. El problema és que em van enviar un codi i en posar-lo els va donar accés a rebre tots els meus codis de seguretat per fer els Bizums que s'han fet".
En cas de smishing, cada vegada més freqüents i expandits a través de xarxes socials com WhatsApp, missatges SMS i altres mitjans, la Policia Nacional recomana sempre desconfiar d'aquest tipus de comunicacions i, en cas de dubte, anomenar l'empresa que envia el missatge per assegurar-nos. És preferible fer captures de pantalla per si de cas es requereix denúncia i esborrar el missatge, a més de bloquejar el remitent i marcar-lo com a spam.