Les vacances són un dels moments més esperats de l'any, i que solen portar mesos de planificació, fins que arriba l'esperat i il·lusionant moment d'empaquetar tota la roba a les maletes i abandonar la nostra casa i la nostra rutina per desconnectar durant setmanes en un país estranger, una platja paradisíaca o una recòndita muntanya. No obstant això, els estafadors saben bé que les persones tendeixen a reservar els seus viatges i estances de vacances a través de pàgines web, per la qual cosa no és estrany que, en els últims anys, hagin crescut els casos d'estafa per falses agències de viatge, allotjaments fraudulents o ofertes inexistents. Recollim alguns trucs perquè, a l'hora de reservar el teu viatge, no t'estafin les vacances.
La recerca d'unes bones vacances o d'un inoblidable viatge al preu més baix és la més comuna entre les persones que planifiquen les seves vacances, sigui amb temps o a escassos dies de començar-les. Aquest factor en comú, encara que és comprensible, sobretot per l'increment del cost de vida experimentat els últims mesos, també resulta perillós: els estafadors saben perfectament de quina manera enganyar les persones per fer-se amb els seus diners, aprofitant-se que únicament busquen unes vacances inoblidables a un preu assequible. Resulta primordial realitzar la planificació de les vacances amb cap, i assegurar-nos de tot abans d'efectuar cap pagament, especialment de forma on-line.
1. Investigar l'agència on reservem les nostres vacances
A l'hora de reservar unes vacances a través d'agències en línia, és molt important investigar l'agència abans de contractar res o de desemborsar diners. Una recerca ràpida a Google, amb les paraules adequades, com per exemple "Nomeni de l'agència + Frau / Estafa / Opinions" ens permetrà saber si, efectivament, es tracta d'una agència verídica o d'un frau. També és imprescindible navegar per la pàgina web de la mateixa agència, i comprovar si apareixen altres dades bàsiques: els de contacte (que també és recomanable comprovar si són veritables i funcionals), les condicions i termes generals de la pàgina, les xarxes socials o la adreça fixa de l'agència.
2. Desconfiar de les ofertes que són massa bones per ser certes
Encara que sembla lògic, són moltes les persones que troben una oferta massa suculenta com per rebutjar-la i, sense pensar-se'l dues vegades, la compren, descobrint després que han estat estafades i que el paquet contractat mai ha existit. Quan trobem una oferta massa bona per ser certa, és primordial comparar els preus del paquet amb altres agències més conegudes, i si la diferència és molt remarcable, desconfiar de l'oferta més assequible. Normalment, els paquets de vacances fraudulents solen oferir una estada en un hotel de qualitat amb tot inclòs a un preu molt assequible en comparació amb l'hotel.
3. Comprovar que l'allotjament desitjat existeix revisant ressenyes i fotografies
Existeixen nombrosos portals a través dels quals és possible llogar immobles vacacionals i, si bé aquestes empreses normalment comproven que els esmentats allotjaments existeixen, sovint no poden corroborar que tots siguin verídics, exposant els usuaris a un risc d'estafa. En navegar per portals d'aquest tipus, hem de revisar la quantitat de ressenyes que altres viatgers han deixat sobre l'allotjament, per veure si compleix l'anunciat i si existeix. Alguns dels allotjaments fantasma es caracteritzen per fotografies inconcluses o de massa qualitat, poques (o cap) ressenyes, fer molt temps que està publicada a la pàgina i tenir poques opinions, o ser una oferta molt recent. Moltes d'aquestes pàgines permeten contactar amb l'amo de l'immoble, la qual cosa també és recomanable per parlar amb la persona i sol·licitar més fotografies o proves que l'immoble existeix.
Què fer si som víctima d'una estafa?
En el cas que una persona sigui víctima d'una estafa d'aquest tipus, hi ha alguns passos a seguir per provar de recuperar els diners perduts. El primer pas és realitzar una reclamació a l'agència contractada, sempre que aquesta sigui legal, fent servir el número de contacte d'atenció al client i, si no es troba cap solució, recopilar tota la documentació, extractes bancaris, etcètera, i presentar una reclamació formal. Alhora, també és recomanable reclamar davant de la Conselleria de Turisme de la nostra comunitat autònoma. Si, al contrari, l'agència contractada és fraudulenta i no existeix, el primordial és presentar una denúncia a la Guàrdia Civil o Mossos d'Esquadra, recopilant igualment tota la informació i documentació; recuperar els diners serà molt més difícil, ja que no existeix ningú a qui reclamar-lo, però les autoritats podran investigar el succeït.