Detecten un auge d'estafes a través de Bizum, la famosa plataforma per la qual els usuaris d'entitats bancàries poden realitzar pagaments immediats a través del seu telèfon mòbil. Si bé Bizum és un dels serveis més segurs per efectuar pagaments instantanis, les ments criminals són molt més ràpides, i sempre acaben trobant la manera d'estafar-te o, almenys, intentar-ho. És el cas d'un ciutadà de Navarra que, després de rebre una notificació de l'aplicació, va veure com s'esfumaven 9.000 euros del seu compte d'estalvis, sense que es tractés d'un error en la seguretat del servei. Cal anar amb molt de compte perquè no et passi a tu.

Dimecres passat vuit de juny, un ciutadà de Navarra va interposar una denúncia després que, en rebre una notificació de Bizum, perdés 9.000 euros. Segons va exposar els agents, l'home estava pendent de rebre un pagament per valor de 9.000 euros a través de Bizum, després de pactar aquest preu per la venda d'un objecte de segona mà. La víctima va rebre un missatge de l'aplicació aparentment normal que confirmava el pagament, per la qual cosa l'home va acceptar la sol·licitud; contràriament al que esperava, va veure que els diners del seu compte s'esfumaven. Va ser llavors quan es va adonar que havia estat víctima de l'estafa del "Bizum invertit", i es va dirigir a les dependències policials per denunciar els fets.

El "Bizum invertit" fingeix sol·licitar un pagament per sostreure els diners

El mètode del "Bizum invertit", malgrat ser una estafa ja coneguda per les forces de la seguretat, aconsegueix enganyar molt fàcilment els usuaris, i sostreure'ls així els seus diners. El modus operandi dels estafadors sempre és el mateix: primerament, localitzen les seves víctimes potencials en aplicacions o pàgines web de compravenda de productes de segona mà. A continuació es posen en contacte amb el venedor, i fingeixen interès en el producte. Després d'acordar el preu i el mètode de pagament, que és a través de Bizum, els estafadors envien un missatge amb el qual, suposadament, estan pagant al comprador. El missatge, no obstant això, és en realitat una sol·licitud de pagament del venedor al comprador molt ben dissimulada; la víctima, creient que es tracta d'una notificació perquè rebre el pagament, accepta el missatge, i transfereix així a l'estafador la quantitat acordada pel producte, sense poder fer res per recuperar els diners.

Una estafa amb final feliç

Afortunadament, la Guàrdia Civil de Navarra ha aconseguit identificar els dos presumptes estafadors que haurien aconseguit sostreure 9.000 euros a un veí de Navarra mitjançant un missatge enganyós. Els investigats són dos homes de 23 i 45 anys residents de la província de Múrcia que ja han passat a disposició judicial per aquest cas, encara que la investigació continua oberta i no es descarta que hi hagi més víctimes d'aquests dos presumptes estafadors. L'equip @ de la Guàrdia Civil de Navarra, especialitzat en la ciberdelinqüència, va aconseguir també la recuperació de 6.300 euros, dels 9.000 sostrets, i ha bloquejat dos dels comptes utilitzats pels presumptes estafadors, segons ha pogut saber el mitjà local Navarra.com.

La Policia recorda els usuaris que no acceptin cap sol·licitud rebuda a través de Bizum sense haver llegit amb atenció el missatge, especialment si els usuaris esperen transaccions de persones desconegudes.