Fa unes setmanes, vam explicar a ElCaso.cat el cas d'un concessionari de Vilanova i la Geltrú que, suposadament, es dedicava a estafar els seus clients, fingint que els comprava cotxes i després donant-los excuses per no fer el pagament quan ja s'havien quedat el vehicle. En aquell moment, se sabia que almenys onze persones havien denunciat haver patit estafes per part del mateix individu, per un cost total d'uns 215.000 euros, però des que es va conèixer el cas, el número ha crescut. Julián García, una de les suposades víctimes, ha contactat amb ElCaso.cat a través de la nostra bústia, que permet que els lectors —si volen, de forma anònima— ens facin arribar qualsevol informació que tinguin per tal que nosaltres puguem investigar-ho. L'home ha explicat el seu cas personal, en què denuncia que va veure's enganyat per F., el propietari de l'empresa Vehículos de Ocasión, i que, mesos més tard, encara no ha pogut recuperar ni un cèntim.

Per en Julián, segons explica, tot va començar el dia 29 d'abril, quan va decidir comprar una furgoneta per 26.500 euros que havia vist anunciada a través de Wallapop. Denunciant i suposat estafador van contactar, es van entendre i van acordar la compravenda. Abans de fer cap pagament, en Julián va revisar bé tota la informació, per assegurar-se que les dades fossin correctes i tot estigués en ordre, ja que era la primera vegada que es gastava tants diners en una compra en línia. Després de verificar tota la informació, van arribar a un tracte: en Julián, resident a Burgos, comprava la furgoneta i al cap d'una setmana, un camió li entregaria a casa seva. Al final, però, segons explica l'home, la compra no va sortir com s'esperava.

Una entrega que mai arriba

Els dies van anar passant sense novetats i, quan ja feia una setmana del tracte, la furgoneta no va arribar. Tant en Julián com els seus fills petits van endur-se una decepció, ja que esperaven amb candeletes l'arribada del nou vehicle. L'home va contactar amb F., però, segons explica, aquest li va assegurar que es tractava d'un petit retard que segur que se solucionava en un tres i no res. Els dies continuaven passant; els nens esperaven a la porta de casa per veure la nova furgoneta, però el vehicle mai arribava. Mentrestant, el suposat estafador continuava oferint excuses. Finalment, segons ha explicat en Julián a ElCaso.cat, li va dir que l'enviament el feia una altra empresa, Auto Motor Sport Garaje KM13 —també propietat d'F.—, però quan en Julian va trucar per comprovar-ho, li van dir que no els constava res al respecte.

En Julián va tornar a contactar amb el seu suposat estafador i, davant les queixes del denunciant, aquest li va proposar una nova solució per acabar d'una vegada per totes amb aquest malson. F. li va dir que ell reclamaria que li tornessin la furgoneta i li tornaria els diners al Julián; d'aquesta manera el client recuperaria els diners i el problema de la furgoneta ja seria pel venedor. L'oferta semblava generosa i responsable, però es tractava d'un nou engany, segons Julián. El venedor va contactar amb en Julián un altre cop per dir-li que ja havia fet la transferència, i li va enviar un justificant de Banc Sabadell —tot i que el pagament s'havia fet per una altra plataforma— que ho demostrava per deixar tranquil el denunciant. Aquest justificant, però, era una falsificació; una estratègia que també han patit altres víctimes, segons les denúncies.

Denunciat per estafa

De nou, passaven els dies i en Julián afirma que no rebia ni els diners ni la furgoneta. F. es va defensar, dient que esperava resposta del banc, però en Julián, fart de tantes excuses, va decidir que ja n'havia tingut prou, va anar a la comissaria de la Policia Nacional i va denunciar el venedor per un delicte d'estafa. El denunciant va avisar d'aquesta denúncia al suposat estafador, i aquest, sorprenentment, va continuar parlant amb en Julián, donant la cara i intentant entabanar-lo amb noves excuses, segons afirma l'home. El que més va sorprendre el Julián, segons explica a ElCaso.cat, va ser que el suposat estafador no s'amagava. Li havia donat el seu nom real, havia fet videotrucades amb ell i fins i tot li havia enviat les dades del DNI. Aquest comportament, tan poc habitual en els ciberdelinqüents, va fer que en Julián es refiés d'ell.

Dia rere dia, el denunciant estava pendent del tema, i, segons explica, fins i tot va anar des de Burgos fins a Vilanova i la Geltrú per parlar personalment amb F., però el concessionari estava tancat. El suposat lladre, durant tot aquest temps, continuava contactant amb en Julián per donar-li noves excuses, per intentar-lo convèncer que no l'estaven estafant, segons afirma en Julián. Indagant per Wallapop, explica el denunciant, va veure que el perfil d'F. havia estat eliminat per les denúncies d'estafa, però aquest utilitzava un altre compte per continuar venent —o fent veure que venia— cotxes amb un nom fals.

En retrospectiva, diu el Julián, va començar a notar detalls que indicaven que l'estaven enganyant, com el justificant de Banc Sabadell quan el pagament s'havia fet per una altra plataforma, però ja no hi havia res a fer. Perdre els diners ja havia estat una experiència clarament desagradable, però, segons ha explicat a ElCaso.cat, el que més l'esgotava mentalment era el fet d'haver-se de passar els dies parlant amb el suposat estafador. Finalment, el dia 12 d'agost, va decidir que ja no es comunicaria més amb ell i que deixaria el cas en mans del seu advocat. Avui dia, diu, encara no té cap novetat sobre el cas, no ha rebut ni els diners ni la furgoneta, i tampoc se sap res de quan podrà anar a judici.

🔴 Has estat víctima d'una estafa relacionada amb la ciberseguretat? Explica el teu cas a ElCaso.cat! Envia un correu a redaccio@elcaso.com.

Ha passat alguna cosa que encara no surt a EL CASO?
Avisa'ns des d'aquí