Es diu que Nadal és la millor època de l’any, i de segur ho és per als estafadors que aprofiten aquest període de consum elevat per intentar enganyar a la gent que vol comprar els regals que posar sota l’arbre sense desemborsar molts diners. Els engalipadors fan servir estratègies cada cop més sofisticades, com ara les estafes ‘ninja’.

L'inspector en cap de la Policia Nacional, Diego Alejandro Palomino, ha explicat a EFE en què consisteixen aquestes estafes. Amb aquest mètode els criminals tenen al punt de mira un gran nombre de gent a la qual estafar petites quantitats de diners, molts cops no més de dos euros. I ho aconsegueixen fent-se passar per l'agència de Correos. "Les organitzacions dedicades a aquest tipus d'estafes accedeixen a bases de dades que els permeten enviar correus electrònics o SMS de forma massiva", diu Palomino. "Saben que durant aquesta època hi ha molta gent esperant paquets, i si cauen uns pocs destinataris ja els hi surt rendible", conclou.

Desconfiar de missatges que demanen un pagament per a duanes

El contingut d’aquests correus i missatges, suposadament enviats per Correos Express, es basa en una advertència sobre l’estat de les nostres comandes fetes per Internet. Els estafadors ens comuniquen que el nostre paquet està retingut a duanes, i que hem de pagar 1,98 euros perquè ens arribi.

Aquest modus operandi de fer creure a les víctimes que els seus paquets estan retinguts o, fins i tot, que els seus comptes bancaris estan bloquejats, és una tècnica d'enginyeria social. Un altre exemple d'aquest mètode són les pàgines web que es fan passar per les de marques legítimes, però amb uns preus notablement més baixos.

Per evitar aquestes estafes, hem de desconfiar de qualsevol baixada desmesurada dels preus normals dels productes. La manera més fiable, però, de saber si una pàgina web és fraudulenta és fixar-se en el domini web. Els criminals copien al detall la interfície de les pàgines que volen suplantar, però no poden posar el mateix domini i per això substitueixen alguna de les lletres de manera que sigui difícil adonar-se a simple vista. A més, aquestes pàgines solen aparèixer per sobre de les originals, fent més probable que els consumidors les confonguin.

Què fer en cas de ser víctima d’una estafa

Si hem tingut la mala sort de ser estafats, des de la Policia recomanen posar-nos en contacte de manera immediata amb la nostra entitat bancària perquè puguin bloquejar la targeta i evitar que el pagament es faci efectiu. També demanen informar a la Policia Nacional, que posarà en marxa una investigació per atrapar els autors de les estafes.