Bizum és un servei de pagament a través del mòbil ofert per la major part de bancs espanyols. Es pot utilitzar entre particulars, entre particulars i empreses i fins i tot com a mètode per realitzar una donació a una ONG.

En l'època actual en què les noves tecnologies han passat a ser utilitzades per gairebé tot el món és molt important estar atent perquè no ens enganyin a través d'elles. A més, amb la popularització d'aquestes apps i la utilització massiva de targetes de crèdit en comptes de diners en efectiu aquestes estafes es veuen més freqüentment.

Es basa a 'enviar' diners i a 'sol·licitar' que te l'enviïn. En el marc d'aquesta estafa, els criminals fan 'sol·licituds de pagament' en comptes d'enviaments. L'usuari rep un avís per part de l''app' per confirmar o rebutjar aquesta 'sol·licitud de pagament' en comptes d'enviaments. L'usuari rep un avís per part de l''app' per confirmar o rebutjar aquesta 'sol·licitud de pagament', que si no està gaire atent pot acabar acceptant.

L'estafa a través de Bizum

Això és tot el que se sap de l'estafa a venedors a través de Bizum que sol·liciten diners en comptes d'enviar-lo L'Oficina de Seguridad del Internauta ha denunciat una nova estratègia d'estafa a venedors que utilitzen aplicacions mòbils del tipus Wallapop, Milanuncios i Vinted per realitzar les seves transaccions.

Aprofitant-se del desconeixement de la víctima de l'ús de Bizum com a mètode de pagament, els estafadors envien una sol·licitud de diners en comptes d'abonar-lo. Suposats compradors s'interessen per un determinat producte i a l'hora d'enviar el pagament al propietari el que fan és sol·licitar-li diners.

Wallapop / Wikimedia

En el cas que ens passi això el pagament és immediat i no poden tornar enrere perquè ens tornin els diners. Si no hem estat atent i això passa haurem de contactar amb la persona que ha rebut els diners per demanar-lo que ens el torni, això també passa en el cas que ens equivoquem de destinatari, haurem de sol·licitar el reintegrament al receptor.

Si un ha picat, l'Oficina de Seguretat de l'Internauta recomana posar-se en contacte com més aviat millor amb el banc per informar sobre el succeït, reportar a la plataforma al ciberdelinqüent i al seu perfil i, en cas necessari, denunciar.

Consells per evitar aquest tipus d'estafes

És convenient seguir diversos consells per prevenir aquest tipus d'estafes. Si la transacció es fa enterament a través d'internet és convenient que es llegeixin bé les condicions i no acceptar-les ràpidament o podríem perdre els nostres diners.

Sempre que sigui possible serà millor sol·licitar una trobada presencial per poder veure l'objecte que comprem, avaluar el seu estat i fer algunes preguntes al venedor. També és preferible que la transacció es faci en algun lloc públic i si podem anar acompanyats reduirem riscos relacionats amb el robatori.

Si no podem fer l'intercanvi de manera presencial li hauríem de demanar al venedor que ens enviï imatges i vídeos en els quals es vegi l'objecte de forma detallada. També fer la transacció econòmica a través de canals segurs com PayPal, que facilita la devolució dels diners en cas de tenir algun problema.