La Direcció General de Trànsit (DGT), amb l'objectiu de reduir la sinistralitat a les carreteres, ha instal·lat uns nous radars que són gairebé impossibles de detectar i, a més, són molt més eficaços: els Velolàser. La principal peculiaritat és la seva mida: més petits que els convencionals actuals. Per això acostumen a passar desapercebuts per intentar enxampar-te si superes la velocitat màxima permesa en aquella via. L'efectivitat està provada i l'empresa Invia Sistemas és la que s'ha encarregat del seu disseny i desenvolupament. Però, on són?

La DGT va començar a utilitzar-los el 2018 però ara n'hi ha més

Aquests nous sancionadors robòtics no són nous. La DGT ja va començar a utilitzar-los cap a l'any 2018, però ha estat ara quan ha iniciat una adquisició major de més radars. L'aparença d'aquesta màquina és que s'ha reduït al màxim la seva grandària. De fet, poden ser subjectats amb una sola mà o fer ús d'ells des de l'interior d'un cotxe o una moto. Els Velolàser tenen unes mesures d'uns 50 centímetres d'alçada, pesen menys de tres kilos i són capaços de detectar velocitats des dels 30 fins als 250 kilòmetres per hora. Tot això, òbviament, identificant el cotxe que ha passat a tota velocitat sense complir els límits establerts en els senyals d'aquella carretera o via urbana.

Segons el mapa actual, a Catalunya, per exemple, n'hi hauria cinc d'aquests radars. Un a Sant Boi de Llobregat (Baix Llobregat), altre a Salt (Gironès), Girona, Palamós (Baix Empordà) i l'últim conegut a Palafrugell (Baix Empordà). Aquesta és la recopilació que han fet els usuaris de la xarxa social SocialDrive, amb les posicions exactes de tots els que hi ha a l'estat espanyol, integrant-los en un mapa personalitzat de Google Maps. A les províncies de Madrid i Toledo, així com a Galícia, és on es concentren més Velolàsers de la DGT.

A més de tot això, segons l'inventari actual, la Direcció General de Trànsit tindria actualment a les carreteres espanyoles un total de 780 radars fixes, 1.325 mòbils i 92 de tram. Ara se li sumen els Velolàser que s'integraran a la xarxa creada per l'organisme amb l'objectiu d'evitar i prevenir accidents a les carreteres. Cal recordar, també, que alguns dels radars poden estar instal·lats en nuclis urbans o a les afores d'aquests, per la qual cosa la recomanació és sempre circular a la velocitat que marquen els senyals.