Agents de la Policia Nacional han detingut 82 persones i recuperat 58 vehicles d'alta gamma, en una macrooperació duta a terme a més de 20 províncies, per un frau que ascendiria a 10 milions d'euros mitjançant contractacions fraudulentes de serveis de rènting.

Els detinguts formaven una organització fortament estructurada en sis nuclis, cada un amb la seva pròpia estructura, però interrelacionats entre si, a Alacant, Almeria, Jaén, Madrid, Múrcia i Tarragona, i es dedicaven a la contractació fraudulenta de serveis de rènting per després vendre els vehicles. Creaven empreses per tot el país per contractar aquests serveis i posteriorment, després de falsificar la documentació, destinaven els vehicles a la venda tant a Espanya com en diferents països europeus.

S'estima que el frau ascendeix a més de 10.000.000 d'euros i als arrestats se'ls imputen entre altres delictes pertinença a organització criminal, estafa, alçament de béns, falsedat documental, extorsió i blanqueig de capitals.

Van descobrir un vehicle robat a Eslovènia

La investigació va començar el febrer de l'any passat quan es va detectar a la frontera d'Eslovènia a una persona de nacionalitat romanesa en un vehicle amb el permís de circulació falsificat. El turisme, propietat d'una empresa de rènting espanyola, havia estat matriculat deu dies abans a Múrcia i lliurat en aquesta ciutat a l'administrador d'una empresa amb seu a Barcelona.

Poc després, una altra persona va intentar creuar la mateixa frontera amb un altre vehicle de similars característiques, també amb la documentació falsificada, un contracte de compravenda fictici i també propietat d'una empresa de rènting espanyola, que igualment havia estat matriculat, dies abans i lliurat a Múrcia a l'administrador d'una altra de mercantil amb seu a Almeria. D'aquesta forma es va descobrir que dues empreses presumptament no relacionades van contractar i van rebre vehicles a Múrcia que van acabar travessant la frontera d'Eslovènia amb la documentació falsificada.

Lliurament de claus / Pixabay

Els agents també van descobrir que les dues persones que conduïen els vehicles havien entrat a Espanya amb avió dies abans amb bitllet només d'anada i que no era la primera vegada. A partir d'aquestes informacions es van produir les primeres detencions per estafa i falsedat documental i es va iniciar una investigació que ha permès la identificació i detenció de tots els integrants de l'organització criminal, desarticulant fins a sis nuclis de tràfic il·lícit de vehicles a Alacant, Madrid, Múrcia, Jaén, Almeria i Tarragona.

Quin era el seu 'modus operandi'?

La dinàmica d'aquesta organització criminal consistia en la creació o la utilització d'empreses dedicades a diferents activitats i amb seus repartides per tot Espanya per contractar serveis de rènting o lísing de vehicles, si bé, també utilitzava persones físiques per a aquestes contractacions.

Una vegada que els vehicles estaven en poder de l'organització, es falsificaven els documents i mitjançant contractes de compravenda ficticis els traslladaven fins a països europeus, on s'oferien a baixos preus a altres entramats delinqüencials que al seu torn els venien a compradors de bona fe. Els investigadors van detectar que en alguns casos i seguint la mateixa metodologia els vehicles també eren venuts dins del territori nacional.

L'organigrama de la banda

L'organització estava fortament estructurada i conformada per persones que tenien diferents rols molt definits dins d'ella. D'una banda, estaven els aconseguidors, que mitjançant empreses o en el seu propi nom obtenien els vehicles per posteriorment cedir-los a l'organització.

Després, els mitjancers o tractants s'encarregaven de vendre o introduir els vehicles al mercat legal, mentre que d'altres realitzaven les gestions i la documentació necessàries per aconseguir la transferència dels automòbils. A més, explicaven amb persones que, a canvi d'una compensació econòmica, facilitaven la seva identitat per dur a terme el canvi fraudulent de titularitat dels cotxes, així com amb responsables d'establiments i negocis de compravenda que realitzaven les transaccions.