Després que aquest dissabte els Mossos d’Esquadra detinguessin quatre persones per haver venut credencials falses per accedir al concert de Coldplay a Barcelona, noves denúncies han destapat una macroestafa que ha afectat, almenys, una cinquantena de persones. Segons ha pogut saber ElCaso.cat, un home identificat com Gabriel I. C. hauria revenut entrades, que van resultar ser falses, per un preu d’entre 200 i 600 euros cadascuna, assegurant als fans d’aquest grup britànic que podrien accedir sense problemes a l’Estadi Olímpic de Montjuïc per gaudir en directe de la música de la banda de rock liderada per Chris Martin. Segons els afectats, que tenen previst concentrar-se a plaça Catalunya durant aquest dissabte per denunciar els fets, calculen que l’estafador s’hauria embutxacat més de 10.000 euros, tot i que aquesta xifra podria ser més elevada si se sumen més denúncies al llarg del cap de setmana.
Que les entrades podien ser falses va començar a circular per Twitter. L’Ana, una de les afectades, que havia comprat amb un amic dues entrades per a aquest diumenge, no va poder treure’s la sensació que alguna cosa no marxava del tot bé: “No deixa de ser un passi de revenda, i sempre estàs una mica amb la mosca darrere de l’orella”. Després de fer una cerca ràpida per Twitter, va descobrir que la seva intuïció no l’havia fallat: una usuària de la plataforma havia publicat una piulada denunciant per estafa un tal Gabri; la imatge que adjuntava coincidia amb la foto de perfil de WhatsApp de l’home que havia venut les entrades a l'Ana i al seu amic. Havien estat enganyats.
Perfil real per no aixecar sospites
L'autor d'aquesta macroestafa no va amagar-se. Amb el seu nom real i les seves xarxes socials públiques, va guanyar-se la confiança de desenes de persones que, com l'Ana, havien fet la cerca de Google de rigor abans de comprometre's a comprar cap entrada. Tot semblava en ordre; la foto i el nom coincidien amb els d'un perfil professional de LinkedIn, les víctimes havien pogut parlar amb Gabri per telèfon i, fins i tot, algunes s'havien citat amb ell en persona. L'engany va durar fins a l'últim moment. "Va enviar-me un missatge dient que s'havia adonat que les entrades estaven falsificades, i que s'havia posat en contacte amb Ticketmaster per resoldre el problema", ha explicat l'Ana a ElCaso.cat. "Va assegurar que em retornaria els diners, que no tenia cap intenció d'estafar-me".
Però aquesta excusa l'havia donada també a altres persones. El Gabriel li va comprar dues entrades per 200 euros, no sense abans cerciorar-se que aquest "Gabri" era una persona real. "Es va posar en contacte amb mi per Twitter, amb un perfil que s'havia creat feia només un mes", ha explicat a ElCaso.cat. "Això em va fer dubtar, i vam traslladar la conversa a Instagram; el seu compte tenia vida, no semblava fals, i ell era un noi molt agradable i normal". Després d'intercanviar un parell de missatges, en els quals l'estafador l'explicava que volia vendre les entrades perquè se les havia regalat la seva ex, Gabriel li va demanar un contracte de compravenda signat per tots dos. "Em va enviar el seu DNI original, i el PDF amb les entrades era idèntic a un real". No hi havia lloc per a sospitar. "Si tens intenció d'estafar-me, no em dones el teu DNI", reflexiona el Gabriel.
"Se li n'ha anat la mà amb la revenda"
Poc després d'adquirir els passis, la seva dona va trobar la piulada de l'Ana on denunciava aquest individu. "Li vaig exigir una explicació, i em va contestar amb un àudio dient que s'havia posat en contacte amb Ticketmaster i amb Live Nation per comprovar la validesa de les entrades, i que resulta que eren falses". Intentant excusar-se, es va equivocar, i li va dir que la persona que li havia venut les entrades li havia assegurat que eren vàlides. "Però, a mi m'havia dit que se les havia regalat la seva ex", diu el Gabriel. De la mateixa manera que amb l'Ana, l'estafador va assegurar que volia retornar-li els diners. "Després d'insistir que em fes el Bizum tan aviat com fos possible, em va confessar que no disposava dels diners, que tenia el compte a zero i que se li n'havia anat la mà amb la revenda de les entrades".
Les víctimes d'aquesta macroestafa van crear un grup de WhatsApp on posar en comú la seva experiència amb el Gabri, i tots coincideixen amb el mateix modus operandi. Tothom té la seva foto, el seu número de telèfon i fins i tot el DNI, i han convocat una quedada aquest dissabte a la plaça Catalunya de Barcelona per presentar una denúncia grupal, tot i que els Mossos d'Esquadra ja han registrat algunes denúncies individuals. Mentrestant, Gabri I.C. continua responent els missatges de les persones que el contacten buscant una explicació. "No ha bloquejat ningú, i diu a tothom que està ingressat a l'hospital amb una crisi d'ansietat", explica el Gabriel. I l'Ana afegeix que "només ha tancat el seu perfil d'Instagram, però tenim les seves dades i dilluns parlarem amb uns advocats per veure com podem solucionar aquesta situació". Entre tots els afectats han pogut determinar que el Gabri té, almenys, deu comptes de Twitter, tres comptes bancaris i dos números de telèfon. "Però ho tenim absolutament tot d'ell", ha sentenciat l'Ana.
Els Mossos recomanen no fiar-se mai de les revendes
La policia catalana ha registrat durant aquests últims dies més de 250 reclamacions relacionades amb aquest tipus d'estafes pels concerts de Coldplay d'aquest cap de setmana. Des dels Mossos d'Esquadra recomanen sempre adquirir entrades i passis per a aquest tipus d'esdeveniments per les vies oficials, i no fiar-se mai de les revendes, tant les que ofereixen a internet com les que s'intenten encasquetar al carrer a prop de la zona de l'Estadi Olímpic Lluís Companys. Després de la investigació d'ElCaso.cat, els Mossos han fet pública l'obertura d'una investigació sobre aquesta estafa en la venda d'entrades fraudulentes. Per això, animen a totes les persones que creguin haver estat víctimes d'aquest individu a posar-se en contacte directament amb la policia i anar a qualsevol comissaria dels Mossos per interposar les denúncies pertinents.