Els grafitis a les xarxes de trens de les grans ciutats són una tònica habitual els darrers anys, també a Barcelona. Però, en aquest cas, la Policia Nacional ha detingut un total de 15 persones acusades de realitzar pintades als combois que circulen per la Comunitat de Madrid, als quals van causar uns danys valorats en uns 240.000 euros. Aquest cop contra els grups de grafiters que fan malbé el transport públic s'ha pogut realitzar després de la investigació que va obrir-se el passat febrer arran de les denuncies procedents de dues companyies ferroviàries, segons ha informat aquest dimecres la Prefectura Superior de Policia de Madrid.

Denúncies de les companyies ferroviàries i el perillós mètode del "palancazo"

Les dues companyies ferroviàries que van denunciar el febrer eren, una d'elles, Renfe, que opera els trens de la xarxa de Cercanías de la capital espanyola. A més, per aquestes dates, la Brigada Mòbil de la Policia Nacional, present als transports de la regió, havia redactat diversos informes que alertaven de la comissió d'un gran nombre de grafitis als vagons dels trens. Després de la investigació, poc abans d'enxampar-los i detenir-los, els agents van constatar que havien provocat uns danys valorats en uns 240.000 euros.

Però hi ha més. Els autors d'aquestes pintades utilitzaven en ocasions l'anomenat mètode del "palancazo". Aquesta tècnica consisteix en accionar la palanca de fre d'emergència dels trens per aturar-los i poder realitzar el grafiti. Això, a més d'interrompre el servei normal del transport públic que pot provocar retards i d'altres alteracions de freqüències, suposa un perill pels viatgers.

Detenen 15 homes per 32 delictes a Madrid

Per tot això, la Policia Nacional va activar un dispositiu que va desenvolupar-se entre els dies 16 i 28 de març a diferents xarxes ferroviàries de la Comunitat de Madrid. Durant la intervenció, van arrestar 15 homes acusats d'un total de 32 delictes de danys i tres de desordres públics. La quinzena d'arrestats han passat a disposició de l'autoritat judicial.