Fent-se passar per una empresa, per un familiar en problemes o pel teu fill. Els estafadors se les inventen de tots colors per enredar les víctimes i aconseguir els seus diners o les seves dades personals. Ara, s’ha estès un nou mètode: fer-se passar pel cap. Les estafes estan molt treballades i són difícils de detectar. Utilitzen el nom i el cognom de la persona que suplanten, una fotografia seva de perfil o el logotip de l’empresa.

"Hola, estic a una reunió. Avisa’m si estàs disponible en aquest moment. Necessito que facis una tasca ràpida l’abans possible. Gràcies.", envien els estafadors al WhatsApp de la víctima. La persona que ho rep, pensant-se que és el cap de la seva empresa, accedeix a fer el que necessiti. “Vull que vagis físicament a qualsevol oficina de Correus o estanc que vengui targetes d’Apple iTunes, Google Play o Steam Card i en compris unes. Necessito els codis en el revers de les targetes per una presentació als nostres clients”, els indiquen. Aquí és quan la víctima es gasta els seus diners per entregar-los als estafadors de forma inconscient.

Els estafadors segueixen actuant i podria haver-hi més víctimes

Una de les víctimes va denunciar aquesta estafa a través dels micròfons de RAC1. Era l’única que ho havia anat a denunciar als Mossos d’Esquadra, encara que sembla que els estafadors segueixen actuant. Una investigació d’El Món a RAC1 ha comprovat que el telèfon mòbil dels estafadors segueix operatiu i fent-se passar pels directius de diverses empreses catalanes, canviant el nom i la foto de perfil cada dia a la recerca d'una nova víctima.

Els delinqüents aconsegueixen informació de les seves víctimes a través de les xarxes socials, especialment de Linkedin. El perfil que busquen és el d’una persona que faci poc que ha començat a treballar a l’empresa, de forma que desconegui com funciona la companyia i tampoc tingui una relació molt estreta amb el seu cap. Així, no acostumen a plantejar-se gaire si la persona que li parla és un estafador i actua ràpid per començar amb bon peu a la feina.