Els Mossos d'Esquadra han desmantellat un entramat criminal que, durant dos anys i mig, va estafar més d'un milió d'euros a una empresa de telecomunicacions de l'Estat espanyol. Els estafadors contactaven amb els clients de la companyia i, mitjançant tècniques d'enginyeria social, aconseguien les seves dades personals. Després, amb aquesta informació, contractaven línies de telèfon a nom dels usuaris i aconseguien telèfons mòbils d'alta gamma, amb contractes de pagament fraccionat. La policia ha detingut dotze persones d'aquesta banda, nou de les quals a Catalunya, que van arribar a aconseguir més de 700 mòbils que, segons ha pogut saber ElCaso.cat, els venien al mercat negre a persones de fora de l'Estat espanyol.
Disposen de la col·laboració dels repartidors
La Divisió d'Investigació Criminal (DIC) dels Mossos d'Esquadra, juntament amb la Unitat de Ciberdelinqüència de la UDEF —la Unitat de Delinqüència Econòmica i Fiscal de la Policia Nacional— de València i Saragossa i l'equip de Prevenció del Frau de l'empresa, va començar les investigacions el novembre de l'any 2025, després de rebre la denúncia de la companyia.
Fruit de les gestions, els investigadors van confirmar que estaven davant d'un entramat criminal repartit per diferents ciutats de l'Estat espanyol, on els membres tenien una clara distribució de les funcions, entre elles la direcció, la contractació dels mòbils i la logística. A més, segons informen els Mossos d'Esquadra, la xarxa criminal era capaç d'adaptar-se als diferents mecanismes de seguretat de l'empresa.
Els membres de l'organització contactaven amb les víctimes i, mitjançant tècniques d'enginyeria social, aconseguien la seva informació personal. Després, amb aquestes dades, feien contractes de línies noves fent-se passar pels usuaris a qui suplantaven i compraven telèfons d'alta gamma amb pagament finançat.
Els delinqüents comptaven amb el suport d'alguns dels repartidors de diferents empreses de transport, que simulaven les entregues als clients reals i donaven els mòbils als membres de l'organització. Els aparells, després, eren venuts al mercat negre i, segons ha pogut saber ElCaso.cat de fonts policials, la hipòtesi principal dels investigadors és que els telèfons sortien de l'Estat espanyol.
Més d'un milió d'euros
La investigació continua oberta i els Mossos d'Esquadra estimen que, ara per ara, el grup criminal, especialitzat en una estafa a gran escala, ha arribat a robar 788 telèfons mòbils a la companyia de telecomunicacions, fent-se passar per altres clients —de vegades van arribar a suplantar la identitat d'una mateixa persona en més d'una ocasió. Segons la policia catalana, el valor econòmic de l'estafa arribaria als 1.097.564 euros.
El passat 27 de maig, els Mossos d'Esquadra, juntament amb la Policia Nacional, va dur a terme un dispositiu a diferents ciutats de l'Estat espanyol que va permetre arrestar a dotze individus, d'entre 25 i 45 anys, acusats, suposadament, de participar en la trama. En total, es va detenir una persona a Barcelona, dues a l'Hospitalet de Llobregat, sis a Granollers, una a València una a Saragossa i una a Alcalá de Henares. La policia no descarta fer noves detencions.
