Arriba la pau, la felicitat i els regals de Nadal que porten els Reis Mags, Pare Noel i, fins i tot, el Tió, però no tot poden ser alegries en aquestes dates. Les festes nadalenques, desafortunadament, també es troben tenyides de robatoris, furts i estafes en les quals els lladres fan el seu particular agost hivernal. És, per això, que la Policia Nacional ha compartit alguns consells perquè els comerciants, però també els particulars, evitin robatoris i fraus entre desembre i gener. Entre d'altres, recomanen als primers no acumular grans quantitats d'efectiu, comprovar que els bitllets i monedes són de curs legal o discreció a l'hora de transportar la caixa al banc.

D'aquesta forma, tot i que les estafes de cara als compradors es realitzin i amb un caràcter més nadalenc, els que en aquests moments tenen un focus especial per als delinqüents són els comerciants. La Policia Nacional transmet diversos consells als propietaris d'establiment per a la prevenció de robatoris, furts i estafes, centrats, en quatre eixos principals: mitjans de pagament, atenció en horari comercial, ingrés de la recaptació i el procés de distribució. A més, el cos policial s'ha reunit amb els representants dels locals a Madrid i desplegarà un pla operatiu funcional dirigit a controlar la compravenda de joies i or a les botigues de segona mà, que posarà el focus als districtes de Chamberí, Centro, Moncloa-Aravaca, Retiro i Salamanca, amb agents de paisà i uniformats amb torns de 24 hores, juntament amb dispositiu Pla de Comerç Segur que va entrar en vigor el passat 1 de desembre i que s'estendrà fins al 12 de gener.

Els quatre eixos de prevenció als comerços per Nadal

La Policia Nacional, en el seu primer eix de prevenció dels mitjans de pagament, recomana als comerciants prioritzar el pagament electrònic i mantenir actualitzats els Terminals de Punt de Venda (TPV), no acumular diners a la caixa enregistradora, no efectuar una operació si existeixen dubtes i disposar de detectors de diners falsos i comprovar que les monedes són de curs legal. D'altra banda, concretament respecte al comerç electrònic, suggereixen tenir actualitzada el web i el servidor per evitar atacs cibernètics, contractar mitjans i passarel·les de pagament amb entitats bancàries reconegudes i tractar les dades personals d'acord amb la legislació vigent.

En els altres tres eixos, en horari comercial recomanen: fer atenció a les persones en actitud vigilant i els qui tractin d'ocultar el seu rostre, controlar els efectes de valor, extremar la precaució en moments de més afluència, desconfiar de les ofertes de negoci fàcil, no fer pagaments precipitats de supòsits demanats a proveïdors i cura a l'hora d'aportar dades bancàries o personals. Respecte a l'ingrés de la recaptació, és favorable el fet d'escollir una oficina propera, distribuir els diners a la roba o les pertinences i evitar rutines durant el trajecte al banc.

Finalment, el cos policial ha recomanat, durant la distribució, instal·lar dispositius que permetin ubicar el mitjà de transport i la càrrega, discreció respecte a la quantia i el valor de les comandes, ocultar la descàrrega de mercaderies de mirades indiscretes i modificar les rutes durant el transport i no donar a conèixer el contingut de la càrrega. En qualsevol cas, si es produís un furt, robatori o estafa, la Policia Nacional recomana anar presencialment a denunciar-ho a comissaria o fer-ho per internet a través de l'Oficina Virtual de Denúncies o per telèfon.

🔴 Sigues el primer a rebre les notícies d'última hora d'ElCaso.cat al teu WhatsApp. Clica aquí, és gratuït!