Cada cop se n'ha d'anar amb més compte per no caure víctimes d'una estafa. I és que els delinqüents no coneixen límits i diversifiquen els seus enganys no només amb les tècniques que fan servir, sinó també, ara, amb els idiomes. La Núria ha explicat en un fil al seu compte a l'antic Twitter, rebatejat com a X, com uns lladres es van fer passar per un dels seus veïns i li van demanar un favor en forma de Bizum, parlant-li tota l'estona en català, la qual cosa va fer que tot fos més creïble. 

"M’arriba un WhatsApp d’un veí. 'Hola, veïna, sé que no t’hauria de demanar això...'", comença relatant. L'home a qui estaven suplantant, un home gran, li va dir que necessitava fer un Bizum, però que el servei del seu banc no funcionava en aquells moments, per si podia demanar-li el favor de fer-ho ella, que ja li tornaria els diners tan bon punt es restablís el funcionament del proveïdor de pagament. Fins i tot va adjuntar una captura de pantalla de l'aplicació del banc on es veia clarament que alguna cosa fallava i no podia fer la transferència. 

El primer que va fer la Núria va ser comprovar el número i la foto de perfil d'aquest veí al grup de WhatsApp de l'escala, i va veure que tot coincidia amb el xat que tenia obert amb el seu suposat veí. Ella encara no ho sabia, ni ho sospitava, però els estafadors havien aconseguit suplantar el telèfon d'aquesta persona durant unes hores, fent gairebé impossible detectar el frau. 

estafa bizum (1)
L'estafador es feia passar per un veí / Núria Codina, X. 

"Em demana si puc fer un Bizum de 280 euros a un número que em passa. Li dic que són molts diners (...), li comento que hi ha moltes estafes, de suplantació d'identitat i fórmules vàries... em contesta 'Com que estafa? Però si sóc el teu veí?'". Després d'una estona convencent-la, finalment la dona va cedir a les demandes dels estafadors i els va enviar els diners. Gairebé immediatament li demanen 200 més, que finalment van rebaixar a 100 davant la negativa de la Núria que a aquelles altures sospitava d'una estafa, tot i que considerant que a qui estaven enganyant era al seu veí i no a ella. 

Descobreix l'estafa l'endemà 

Preocupada per l'home, va demanar si podien parlar en persona, si eren al pis. L'estafador va contestar que no, i va continuar assegurant-li que aviat li tornaria els diners. Passaven les hores, però, i ni els diners arribaven ni podia posar-se en contacte amb aquest veí. L'endemà li va enviar un nou missatge. En aquesta ocasió li va contestar el propietari del telèfon, sense entendre què havia passat. La Núria es va adonar immediatament que havia estat víctima d'una estafa. 

"Li havien entrat al WhatsApp i l'havien suplantat durant unes hores, quan se'n van adonar, perquè també van intentar el mateix amb la seva filla i la seva néta, van anar als Mossos, però els van dir que no podien denunciar perquè a ells, no els havien robat", explica la Núria. "No saps qui hi ha a l'altra banda, fins que no t'ha passat, no caus en què puguin fer-ho tan real! Suposo que la pròxima evolució de l'estafa serà fer una nota de veu, amb intel·ligència artificial, i fer-se passar per tu... no sé què hem de fer amb aquest món!" conclou, fent una crida a estar alerta per confirmar sempre que qui es posa en contacte amb nosaltres demanant diners, sigui realment qui diu ser.