Les monedes virtuals han arribat per quedar-se. Aquestes noves divises han obert un nou mercat d'inversions enorme en el qual moltes persones s'han fet riques, encara que d'altres han perdut grans quantitats de diners.
Es tracta d'un mercat extremadament volàtil. Hi ha moltes divises diferents amb moltes característiques i no totes són fiables. A més, hi ha diverses empreses que es dediquen a assessorar o a invertir-hi.
No totes les entitats que es dediquen al mercat de les criptomonedes volen ajudar els seus inversors, algunes d'elles treballen de forma fraudulenta i enganyen els seus clients. De fet, moltes s'han destapat com estafes.
Les estafes més comunes en les empreses de criptomonedes
Moltes d'aquestes entitats s'aprofiten per fer-se riques a costa de les persones que hi confien. A més, la falta de regulació en un mercat relativament nou afavoreix a aquest tipus de criminals i aquestes activitats il·lícites.
Amb l'estafa del 'Pump and dump' s'incentiva un grup de persones a invertir en una criptomoneda poc coneguda, fent promeses falses que pujarà considerablement el seu valor. Quan moltes persones comencen a invertir en una divisa el seu valor augmenta i és aquest el moment en què l'estafador aprofita per vendre i guanyar diners a costa dels seus propis clients.
Els esquemes Ponzi són un sistema piramidal molt utilitzat en aquest tipus d'entitats. En el cas de les criptomonedes els gestors de les empreses diran que els diners que es guanya són per les inversions, encara que la realitat és que els ingressos que té una persona es deuen a l'entrada de nous membres a l'entitat. És el que es coneix com una estafa piramidal.
Alguns estafadors utilitzen els seus coneixements informàtics per falsificar webs com Binance o Coinbase perquè les persones que utilitzin aquests webs o apps fraudulentes perdin les seves dades personals o bancàries.
Com busquen nous clients?
Una pràctica que estan fent últimament diverses empreses d'aquest tipus és la d'utilitzar canals de YouTube o Twitch d'altres usuaris hackejant-los. D'aquesta forma aconsegueixen que moltes persones vegin el seu contingut i puguin publicitar-se.
Altres entitats aposten per contractar una persona famosa perquè els faci publicitat, prometent que poden guanyar molts diners si inverteixen en la seva empresa. És un cas que ha passat recentment amb Kim Kardashian als Estats Units.
Si caiem en una d'aquestes estafes ho haurem de denunciar a la policia. El més convenient és actuar amb molta cautela abans d'invertir els nostres diners, però si ens han estafat haurem d'acompanyar la denúncia amb totes les proves i informació que puguem reunir per aturar l'activitat delictiva d'aquestes empreses.