Aquest dissabte 20 d'agost es compleixen 14 anys des que el vol JK5022 de l'aerolínia Spanair s'estavellés a Barajas en el seu enlairament cap a Gran Canària, a les 14.24 hores, deixant 154 víctimes mortals i 18 ferits.

Com cada any, aquest 20 d'agost l'Associació d'Afectats del Vol JK5022 celebrarà actes i ofrenes florals a Madrid i Gran Canària en record de les víctimes de l'accident, una de les tragèdies aèries més greus ocorregudes a Espanya. Fins ara, el pitjor accident de l'aviació al país es va produir l'any 1977, quan dos avions comercials van xocar en Los Rodeos (Tenerife Nord), la qual cosa va provocar la mort de 583 persones.

Un dia com avui, fa 14 anys

El tràgic accident va ocórrer l'any 2008, quan el vol JK5022 de Spanair, que cobria la ruta Madrid-Gran Canària, es va estavellar poc després d'iniciar el seu enlairament a l'aeroport de Madrid-Barajas. A l'avió viatjaven 172 persones, de les quals 154 van morir en el xoc o immediatament després del violent incendi. Entre els morts, 135 eren espanyols i 19 d'unes altres dotze nacionalitats. Van sobreviure un total de 18 persones, encara que amb lesions greus.

Un accident que va marcar un abans i un després

L'aerolínia va fer fallida el 2012 i la causa judicial es va tancar fa nou anys, però l'Associació d'Afectats del Vol JK5022 manté la seva lluita perquè s'eliminin les falles en el sistema d'aviació civil i perquè es reconeguin els drets dels afectats per accidents aeris.

El Ple del Congrés dels Diputats va aprovar el maig de l'any passat el dictamen de la Comissió d'Investigació de l'accident JK5022 de Spanair, que responsabilitza de la "fallada sistèmica" que va provocar l'accident a diferents càrrecs del Govern associats al Ministeri de Foment el 2008.

Segons el document, es van produir una "correlació de factors causants que conclouen en el tràgic accident". En concret, assenyala que la companyia Spanair ja patia per llavors les "serioses dificultats econòmiques", per la qual cosa els tècnics de manteniment i els pilots van actuar "pressionats" pel compromís de puntualitat, així com per l'ERO presentat dies abans per la companyia. A més, recull que l'aerolínia hauria rebut "sense intervenir inspecció" la pròrroga del Certificat d'Aeronavegabilitat per a l'avió sinistrat per part de la Direcció General de l'Aviació Civil (DGAC).

A l'accident també es va sumar la fallada de l'alarma TOWS, que és l'alarma del sistema d'enlairament i que en aquest accident no va advertir de la configuració incorrecta. Aquest problema es detecta en fins a  72 ocasions en altres avions i que Boeing "no ha pogut o no ha volgut acreditar les causes d'aquests errors".

Així mateix, el dictamen considera que el pla d'emergència de Aena a l'aeroport Adolfo Suárez Madrid-Barajas no va funcionar correctament, activant-se de manera tardana el dia del sinistre. Per això, assenyala que en l'accident de Spanair van fallar "totes les barreres de seguretat.

Canvis en la seguretat aèria

Entre les recomanacions, el dictamen planteja la creació d'un òrgan multimodal d'investigació i prevenció d'accidents amb víctimes múltiples que funcioni per a tots els mitjans de transport, com ve sol·licitant tant l'associació com els representants de pilots, maquinistes i navegants.

Després d'aquest accident, que va marcar un abans i un després en l'àmbit de la seguretat aèria a Espanya, el Parlament Europeu va aprovar el 2010 l'obligació de les aerolínies de facilitar la llista de passatgers en un màxim de dues hores en cas de sinistre, a petició d'Espanya, i l'obligatorietat d'un pla d'assistència. Aquesta reivindicació va ser portada per l'associació a Europa, després de les 30 hores d'anguniosa espera per conèixer la llista de passatgers de Spanair. A Espanya, es va aprovar l'agost de 2013.

A més del Programa Estatal de Seguretat Operacional per a l'Aviació Civil (PES), Espanya va aprovar el maig de 2014 el Protocol de Coordinació per a l'assistència a les víctimes d'accidents aeris i els seus familiars, Reial Decret que reconeix la tasca de l'associació.

També es va crear una Xarxa Europea d'Autoritats d'Investigació sobre la Seguretat de l'Aviació Civil i es van emetre fins a 31 recomanacions arran de l'informe final de la Comissió d'Investigació d'Accidents i Incidents d'Aviació Civil (Ciaiac) que incloïa un total de 33. Espanya ja està al dia amb les recomanacions de l'Organització d'Aviació Civil Internacional (OACI) després de l'accident de Spanair de 2008.

Més mesures de seguretat

Quant a seguretat, en els anys transcorreguts des de l'accident, Aena ha invertit 117 milions d'euros en seguretat a Barajas, un nou sistema de frenada d'emergència en pistes, nou radar de superfície, un quart parc de bombers, nou protocol de comunicació amb torre i serveis mèdics i millores en paviment i aplanament de terrenys, i s'han realitzat 580 simulacres entre totals i parcials.

Acte d'homenatge a les víctimes de l'accident

L'Associació d'Afectats del Vol JK5022 de Spanair commemorarà aquest dissabte el catorzè aniversari del succés en sengles actes a Madrid i Las Palmas de Gran Canària. A Madrid, els actes han començat a les 11.00 hores amb una roda de premsa al monument en la rosaleda del Parc Joan Carles I, on la AVJK5022 han fet un balanç sobre els avanços que s'han produït aquest any, a més de realitzar un homenatge a les víctimes.

Posteriorment, es durà a terme un acte en l'Olivera amb les plaques de bronze de l'aeroport Adolfo Suárez Madrid-Barajas i es visitarà el lloc de la tragèdia, on tindrà lloc un acte més íntim que finalitzarà amb un minut de silenci.