Volar en un avió és una de les millors maneres de viatjar, però també és en la que resulta més fàcil ser víctima d'una estafa, especialment en mans de les companyies aèries o aerolínies. Segons diverses enquestes, al voltant del 85% dels passatgers desconeix els seus drets a bord d'un avió, per la qual cosa, en cas de patir un contratemps per culpa de l'aerolínia, és molt més difícil recuperar els diners perduts o, almenys, saber quines compensacions corresponen per llei. En un moment en què les vagues i afectacions aèries són a l'ordre del dia, és necessari que les potencials víctimes d'aquestes estafes i abusos per part de les aerolínies coneguin els seus drets.

Les vagues per part de la tripulació de cabina de conegudes aerolínies, com Ryanair, estan causant actualment desenes de contratemps als viatgers afectats, que veuen els seus vols cancel·lats, retardats, o les seves maletes perdudes. En desconèixer la majoria d'ells els seus drets, els resulta més complicat interposar una reclamació i exigir una compensació. Per aquesta raó, existeixen organitzacions dedicades a la defensa dels drets dels passatgers aeris, com AirHelp, que elaboren guies gràcies a les quals és més fàcil conèixer aquests drets.

Tot al que tens de dret en cas de cancel·lació o retard del vol

Les aerolínies que efectuen trajectes a la Unió Europea poden, efectivament, cancel·lar, anul·lar o retardar un vol, però si això succeeix, com a persona afectada i membre de la Unió, tens dret a una sèrie de compensacions. És necessari, no obstant això, conèixer-les per a així poder exigir les esmentades compensacions.

Vols de substitució, menjar, beguda i allotjament

En cas de patir la cancel·lació d'un vol, el retard d'aquest o haver perdut un vol de connexió pels motius anteriors, tens dret que la companyia et proporcioni un vol de substitució o alternatiu al teu destí. Alhora, la companyia aèria també ha de proporcionar o pagar el menjar, la beguda i l'accés a internet a totes les persones afectades, així com un allotjament en el cas de les cancel·lacions o retards nocturns. Finalment, en cas de no haver agafat cap vol alternatiu, o d'haver hagut de sufragar despeses extra derivades de la incidència aèria, la companyia t'ha de tornar els diners. Tot això està recollit al Reglament (CE) n.o 261/2004 del Parlament i Consell Europeu.

Les compensacions econòmiques que t'han de reemborsar les aerolínies

Les aerolínies poden, i deuen, compensar-te econòmicament per les incidències causades. La compensació ascendeix fins als 600 euros per persona, en el cas dels retards superiors a tres hores, les cancel·lacions amb menys de 14 dies abans de la sortida i si et deneguen l'embarcament per excés de reserves.

Recopilar i conservar informació i documents és clau per evitar l'estafa per part de l'aerolínia

Malgrat ser la víctima de la cancel·lació o del retard del vol, és imprescindible que conservis tota la informació i documents que facin referència a la incidència soferta, i que demostrin els contratemps que aquesta t'ha causat. Conserva la targeta d'embarcament, així com la resta de documents relacionats amb el vol (els referents a l'equipatge, per exemple), guarda els rebuts de tot el que hagis comprat per suportar la situació. També, anota o deixa constància de l'hora a la qual arribes a la teva destinació, i realitza una còpia de totes les comunicacions (SMS, correus electrònics, etcètera) emesos per l'aerolínia i relacionats amb la incidència.