Les ciberestafes cada vegada són més sofisticades per tal que la víctima no s'adoni que es tracta d'un engany. Els estafadors han arribat al punt que aconsegueixen suplantar números oficials perquè no existeixin dubtes i, fins i tot en cas de sospita, passar desapercebut. Això és el que li ha passat a l'Helena, una advocada de Barcelona a qui li han robat 70.000 euros fent-li creure que era el seu banc, el BBVA. Tot va començar l'11 de novembre amb un SMS que li va arribar a la "mateixa cadena" amb la qual l'entitat bancària es comunicava habitualment, segons ella mateixa ha explicat en diversos mitjans de comunicació.
El missatge la informava que, segons una normativa "que existeix de veritat", havia de renovar les claus de Token Movil, el sistema de verificació del banc. Com que es tractava del número oficial i el sistema de comunicació habitual, no va dubtar i va clicar en l'enllaç. En aquell moment, la pantalla va quedar totalment negra durant uns segons, així que va optar per tancar-ho perquè "era estrany". L'Helena va seguir amb la seva vida amb normalitat, fins que l'endemà va rebre un nou SMS a la mateixa cadena de missatges on li deien que havia autoritzat una transferència de 29.000 euros a una persona a qui no coneixia de res. Espantada, va trucar al seu gestor i aquest li va dir que no hi havia cap moviment anormal i que ho ignorés perquè no seria res.
Trucades amb el número oficial del banc
Després dels SMS va arribar el torn de les trucades. Mentre parlava amb el seu gestor en va rebre dues d'un número de Madrid que no va poder agafar. Va buscar-lo a internet i li va aparèixer que era el número de telèfon oficial del BBVA, així que a la següent trucada que li va fer ja va contestar. Segons ella mateixa ha explicat a diversos mitjans, l'estafador es va fer passar per un treballador de l'oficina antifrau del banc i li va facilitar informació com el seu nom, el seu DNI i el seu número de compte perquè no dubtés en cap moment. Li va comunicar que s'havien detectat moviments estranys i, fins i tot, la sol·licitud d'un préstec al seu nom. L'Helena els va dir que no era ella, que ho aturessin tot i va revisar l'aplicació del mòbil per veure que no s'havia fet cap transferència.
El suposat treballador de l'entitat bancària li va dir que no es preocupés que ells s'encarregaven d'arreglar-ho. Encara li van fer diverses trucades més, en les quals ella mai va facilitar cap dada personal ni cap codi o clau d'accés, fins que en l'última li van demanar que eliminés les aplicacions del banc del seu mòbil i li van dir ja li trucarien en una estona quan estigués tot solucionat. Al cap d'unes hores, veient que ningú contactava amb ella, va decidir prendre la iniciativa i trucar al mateix número. Aquesta vegada qui va contestar sí que va ser el BBVA real i li van explicar que havia estat víctima d'una estafa. En comprovar els dos comptes que tenia, l'Helena es va adonar que dels 70.000 euros que hi havia només en quedaven 4,70.
El banc no li retorna els diners estafats
L'Helena va anar a presentar una denúncia a la comissaria dels Mossos d'Esquadra, on lamenta que li van dir que només aquell dia ja n'havien rebut cinc de similars. L'advocada també es queixa de l'actitud del banc on dos dies després li van dir oralment que el seu cas ja s'havia desestimat i tancat. No obstant això, el van tornar a obrir i, deu dies després, li van comunicar, també oralment, que havien decidit no retornar-li els 70.000 euros estafats, tot i que sí que acceptaven retornar-li els 75 euros que li havien cobrat de comissió en fer les transferències.
🔴 Sigues el primer a rebre les notícies d'última hora d'ElCaso.cat al teu WhatsApp. Clica aquí, és gratuït!