És una de les operacions més importants contra les estafes telefòniques, una ciberdelinqüència que aprofita la sensació d'inseguretat que generen les xarxes i els mateixos bancs per fer caure les víctimes en un engany que els pot costar milers i milers d'euros. En una investigació entre la policia espanyola i la policia del Perú s'ha pogut desmantellar una sofisticada xarxa de frau telefònic que va aconseguir estafar 10.000 víctimes a través d’un engany que simulava alertes de seguretat bancària. Aquesta operació ha tingut repercussions importants, amb 83 detinguts, 35 d’ells a diferents ciutats d’Espanya, incloent-hi Barcelona -quatre detinguts-, Madrid i altres zones de la península.

El modus operandi de l'organització es basava en una tècnica coneguda com a ‘vishing’ (phishing per telèfon). Els estafadors trucaven personalment a les víctimes i es feien passar per treballadors de bancs coneguts com a CaixaBank, BBVA, Santander o Bankinter, i es posaven en contacte amb les potencials víctimes fingint ser del departament de seguretat de les entitats. Amb aquesta tàctica, aconseguien manipular persones, sobretot d’edat avançada, perquè facilitessin els codis de seguretat que els permetien realitzar retirades de diners sense targeta.

Els responsables d’aquesta xarxa operaven des del Perú, on es trobaven els teleoperadors que realitzaven les trucades. A través d’una tècnica coneguda com a ‘spoofing’, feien que els números dels seus telèfons apareguessin com els de l’atenció al client oficial dels bancs. Quan les víctimes responien, els informaven d’una falsa alerta de seguretat per un suposat moviment fraudulent i les guiaven per aconseguir els codis de seguretat. Els encarregats de fer les trucades, des de call centers al Perú, tenien un guió molt clar que havien de seguir, per, amb enginyeria social, enredar a les possibles víctimes. "El motiu de la meva trucada és que ens ha saltat una alerta de seguretat. En aquests moments hi ha un retir pendent de 280 euros a través de l'operativa efectiu mòbil. És molt probable que aquesta persona hagi vulnerat les seves dades i tingui accés al seu compte en aquests moments", deien a les víctimes per guanyar-se la seva confiança, i ho feien des de telèfons que semblaven els mateixos des dels quals truquen els bancs. Els enredats feien efecte túnel, tenien por de ser enganyats, i ajudaven als suposats treballadors del banc, però no sabien que eren ells, els lladres que volien entrar al seu compte corrent.

De Barcelona al Perú

Amb els codis a les mans, els membres de la xarxa a Espanya, coneguts com a "mules", retiraven els diners dels comptes bancaris de les víctimes a caixers automàtics. Aquestes operacions es feien en diversos districtes de Madrid, Barcelona i altres ciutats com Móstoles i Vigo, amb una mitjana de 100 a 200 euros retirats per cada transacció. Un cop obtinguts els diners, el 30% de la quantitat se la quedaven aquestes mules i el 70% l'havien d'enviar cap al Perú mitjançant serveis d’enviament d'efectiu.

Després de mesos d'investigacions, de manera coordinada entre Espanya i el Perú, s'han detingut un total de 83 persones, incloent-hi 48 al Perú, i han desmantellat tres call centers on es realitzaven les trucades. A més, s'han confiscat diverses proves, incloent-hi diners en efectiu i dispositius mòbils, així com 1,4 milions d'euros enviats al Perú. Els responsables de la xarxa s’havien organitzat en dues estructures: una de teleoperadors a Lima i una altra de “mules” a l'Estat que realitzaven les retirades a les ordres dels caps des del Perú i que comptava, a Barcelona i Madrid, amb quatre líders.

S'esperen més víctimes

La investigació va començar després de diverses denúncies de clients que van ser enganyats per la trucada de falsos empleats bancaris. Les víctimes, generalment gent gran, rebien instruccions per donar, a través de les aplicacions de banca mòbil, els codis que permetien l'accés als seus comptes. Aquests codis, després, eren utilitzats per les "mules" per retirar l'efectiu des de caixers per tot l'Estat i enviar-los cap al Perú Aquest cas destaca la sofisticació dels mètodes emprats per les organitzacions criminals i posa de manifest la importància d’estar alerta davant qualsevol trucada sospitosa relacionada amb la banca. Les autoritats recomanen als ciutadans desconfiar de qualsevol trucada inesperada que sol·liciti informació personal o bancària, i recordar que els bancs mai demanen dades confidencials per telèfon. L'operació continua oberta, i les autoritats segueixen treballant per identificar altres implicats en aquesta xarxa, que ha estat capaç de moure grans sumes de diners gràcies a la vulnerabilitat de les seves víctimes. Tampoc es descarta que hi hagi moltes més víctimes, si bé no van arribar a denunciar. Aquest modus operandi, ara desmantellat entre el Perú i Espanya, és habitual i els experts en ciberseguretat alerten que hi ha més entramats que funcionen igual.

🔴 Sigues el primer a rebre les notícies d'última hora d'ElCaso.cat al teu WhatsApp. Clica aquí, és gratuït!